Nėra ką slėpti: verslui pastarieji keleri metai – beprecedenčių iššūkių, skausmingų atradimų ir vertingų pamokų laikotarpis. Pandemiją jau norėtųsi pamiršti kaip blogą sapną, tačiau jos sutraukytų tiekimo grandinių pasekmes jaučiame iki šiol, ekonominis neužtikrintumas tapo kasdienybe, o infliacija paveikė visus pramonės sektorius.
Tačiau Vakarų verslo pasaulį labiausiai supurtė nuolat gilėjanti darbo jėgos krizė. Pernai net 75 proc. Europos darbdavių teigė, kad nesugeba rasti tinkamų, kvalifikuotų specialistų (2018-aisiais šis skaičius siekė vos 42 proc.). Nuo aukštųjų technologijų iki gamybos – visose pramonės šakose šis trūkumas tampa kasdienių diskusijų tema, o bendrame fone reikšmingai išsiskiria sritys, reikalaujančios ypač aukštos kvalifikacijos – tokios, kaip sveikatos technologijų (medtech).
Nieko nuostabaus, kad nesibaigiančios ekonominės turbulencijos ir akivaizdžiai ilgalaikė darbuotojų trūkumo problema sveikatos technologijų sektoriaus įmones privertė atidžiai peržvelgti savo veiklą. Tai lėmė, kad per pastaruosius trejus metus vien JAV šioje srityje pranešta apie daugiau nei 8 tūkst. specialistų atleidimą. Su dalimis savo komandų atsisveikino tokie rinkos galiūnai kaip „Medtronic“, „Philips“, ir „Stryker“, taip pat – dešimtys kitų išmaniausias technologijas ir įrankius medicinos sektoriui gaminančių bendrovių.
Skamba paradoksaliai, tiesa? Trūksta kvalifikuotų darbuotojų, todėl verslas atleidžia jau turimus žmones? Tačiau tam yra paaiškinimas. Apžvelkime situaciją nuosekliai.
Medtech – išskirtinai jautrūs darbuotojų stygiui
„PwC“ 2022 m. tyrimas atskleidė, kad sveikatos technologijų sritis kvalifikuotų darbuotojų stygiui – itin jautri: jau tuomet 67 proc. medtech įmonių vadovų prognozavo, jog darbo jėgos trūkumas reikšmingai paveiks jų pelningumą per artimiausią dešimtmetį, kitose pramonės šakose šis skaičius buvo mažesnis – 52 proc. Paaiškinimas tam nėra sudėtingas: sveikatos technologijos reikalauja specifinių įgūdžių, kurių negalima lengvai išugdyti ar pakeisti per trumpą laiką.
Tais pačiais metais atlikta „MobiHealthNews“ apklausa parodė, kad 43 proc. medtech bendrovių JAV reikšmingai trūksta technologiškai kvalifikuotų darbuotojų, o tai tampa vienu iš didžiausių inovacijų stabdžių srityje, kurios inovatyvumu ir pažanga esame asmeniškai suinteresuoti kiekvienas iš mūsų.
Taigi, natūralu, kad šios srities įmonės turėjo ieškoti alternatyvių, kūrybingų sprendimų išsaugoti galimybę augti bei kurti naujoves laikais, kai gerų specialistų trūksta, o rinka – neužtikrinta ir reikalaujanti lankstumo.
Tiesiausias kelias į optimizaciją – technologijos
Panašu, kad esminiu šios krizės sprendimo įrankiu medtech srityje tapo technologijos. Tiesa, šiuo keliu eina toli gražu ne tik sveikatos technologijų, bet ir dešimtys kitų pramonės sektorių: efektyvus procesų ir duomenų valdymas leidžia sumažinti darbo jėgos poreikį bei didinti vadinamąją paskutinę eilutę.
Išskirtinis vaidmuo šioje transformacijoje teko „Odoo“, vienai iš verslo valdymo platformų, kuri padeda įmonėms automatizuoti gamybos procesus, sumažinti rankinio darbo poreikį ir padidinti efektyvumą. Pavyzdžiui, visiems puikiai pažįstamas ir itin dideliu dėmesiu veiklos efektyvumo didinimui išsiskiriantis vardas „Toyota“, gaminantis ne tik automobilius, bet ir išmanias sveikatos technologijas, įsidiegė „Odoo“ ir taip reikšmingai optimizavo tiekimo grandines, sumažino darbo jėgos poreikį ir padidino gamybos efektyvumą. Tai leido bendrovei sušvelninti augančios darbo jėgos trūkumo problemos smūgį ir išlaikyti konkurencingumą rinkoje.
Taigi, čia ir yra atsakymas į teksto pradžioje aprašytą paradoksą: medtech įmonės, norėdamos išlikti pelningos, lanksčios ir reaguoti greitai, ėmė optimizuoti savo veiklą diegdamos išmanias duomenų ir procesų valdymo programas. Tai ne tik leido joms bent iš dalies užbėgti už akių kvalifikuotų darbuotojų trūkumo krizei, bet ir sumažinti savo turimas komandas: pasitelktus technologijas, veikla tapo efektyvesnė, reikalaujanti mažiau resursų ir pelningesnė.
Vien technologijų neužtenka
Visgi, nors tokie sprendimai kaip „Odoo“ gali iš esmės pakeisti situaciją jūsų bendrovėje, vis dėlto vien technologinių sprendimų ateityje neužteks. Didžiosios bendrovės Vakarų šalyse, taip pat – ir Lietuvoje, vis dažniau imasi kryžminio darbuotojų mokymo – užtikrina, kad specialistai išmoktų daugiau nei vieną gamybos procesą. Tai mažina spaudimą rasti naujus kvalifikuotus specialistus, užtikrina didesnį lankstumą bei atsparumą iššūkiams. Be to, „Odoo“ siūlomos darbo prognozavimo sistemos leidžia tiksliai planuoti darbuotojų poreikį ir optimizuoti darbo jėgos paskirstymą, kad būtų išvengta perdegimo ir darbo jėgos trūkumo poveikio. Labai svarbu, kad tokios technologijų suteikiamos galimybės būtų išnaudojamos.
Dar vienas ilgalaikis sprendimas yra investicijos į darbuotojų perkvalifikavimą. „McKinsey“ 2021-aisiais, pandemijos itin paveiktais metais, atliktas tyrimas parodė, kad 94 proc. darbuotojų liktų įmonėje ilgiau, jei jiems būtų suteiktos mokymosi ir tobulėjimo galimybės. Tai ypač aktualu sveikatos technologijų sektoriui, kur technologijos ir gamybos metodai nuolat kinta. Investicijos į darbuotojų tobulinimą ne tik sumažina darbuotojų kaitą, bet ir padidina jų produktyvumą bei lojalumą.
Apibendrinant, medtech pramonė, kaip ir visa verslo bendruomenė, susiduria su didžiuliais iššūkiais dėl darbo jėgos ir ekonominių sunkumų, tačiau pastarieji keleri metai išmokė įžvalgesnes įmones optimizuoti veiklą ir prisitaikyti prie naujos realybės. Investicijos į technologijas, tokias kaip „Odoo“, gali padėti ne tik išgyventi, bet ir augti.