Antrus metus Lietuvoje taikomas įtraukusis ugdymas, kuriuo siekiama sudaryti sąlygas visiems vaikams, nepaisant jų ugdymosi poreikių, mokytis bendrojo lavinimo mokyklose. Tiek tėvų, tiek mokyklų bendruomenės neslepia, jog vis dar kyla iššūkių siekiant lygiaverčio visų vaikų ugdymo ir įtraukimo į klasės gyvenimą. Prie įtraukiojo ugdymo sėkmės didele dalimi prisideda mokinio padėjėjai – mokyklos darbuotojai, kurių užduotis yra padėti specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams kokybiškai dalyvauti mokyklos gyvenime ir ugdyme, tuo pačiu palengvinant mokytojo darbą.
Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos” Seimo narė Agnė Jakavičiutė-Miliauskienė sako, jog nors šiems darbuotojams deleguojamos labai svarbios ir sudėtingos funkcijos, socialinių garantijų jiems trūksta. Tai paskatino Demokratų frakciją kreiptis į Švietimo, mokslo ir sporto, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijas bei Valstybinę darbo inspekciją prašant patikslinti mokinių padėjėjų atostogų teisinį reguliavimą.
„Mokinio padėjėjų trūksta nuolatos ir beveik visur. Tai sunkus ir atsakingas darbas, reikalaujantis atsidavimo ir tikro noro padėti iššūkius patiriančiam vaikui gerai jaustis mokyklos bendruomenėje. Tai yra pareigos, kurioms reikia ne tik kompetencijų, bet ir emocinės stiprybės. Mainais mes, kaip valstybė, taip pat turime ieškoti ką šiems žmonėms pasiūlyti, nes jie ženkliai prisideda prie to, kad įtraukusis ugdymas būtų sėkmingas”, – sako Seimo Švietimo ir mokslo komiteto narė.
Pasak jos, nors šiems darbuotojams tiek mokyklos bendruomenė, tiek tėvai turi aiškius reikalavimus ir deleguoja atsakingas funkcijas, jiems siūlomos darbo sąlygos ir užmokestis nėra patrauklūs ir dažnai neatitinka atliekamo darbo. „Praktikoje tikrai dažnai pasitaiko, kad mokinių padėjėjai darbinami tik mokslo metų laikotarpiui, tuomet atleidžiami ir vėl priimami iš naujo. Tie, kurie dirba visus metus, mokinių atostogų metu turi dirbti niekaip su pareigomis nesusijusius darbus – valyti, dažyti, nešioti baldus ir panašiai. Demokratų frakcija siūlo apsvarstyti galimybę šiems žmonėms ir dalį vasaros dirbti su vaikais, taip palengvinant gyvenimą tėvams, kurie specialiųjų poreikių turinčių vaikų negali palikti vienų, tačiau atostogų paprastai turi tik pora savaičių”, – kreipimosi į ministerijas priežastis aiškina A. Jakavičiutė-Miliauskienė.
Anot Seimo narės pagal galiojančią tvarką mokytojai ir švietimo pagalbos specialistai turi teisę į prailgintas atostogas, tačiau ji nėra suteikiama specialiąją pagalbą teikiantiems darbuotojams, tokiems kaip mokinio padėjėjai ar gestų kalbos vertėjai. „Visi sutinka, kad darbas mokykloje yra sunkus. Mano manymu, niekas neprieštarauja, kad mokytojai ar kiti specialistai vasarą ilsisi ir kaupia jėgas naujiems mokslo metams. Tai kodėl ši nuostata netaikoma mokinio padėjėjams? Žmonėms, kurie dirba su daugiausiai iššūkių patiriančiais vaikais, taigi tikrai susiduria su kasdiene įtampa ir stresu”, – kelia klausimą demokratė.
A. Jakavičiutės-Miliauskienės teigimu kreipimesi į ministerijas prašoma įvertinti Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos” suformuotus siūlymus: nustatyti 6 mėnesių laikotarpį, per kurį darbuotojas, dirbantis mokinio padėjėju, turėtų išklausyti mokymus, mokinio padėjėjus įtraukti į darbuotojų, gaunančių prailgintas atostogas, sąrašą bei įvertinti galimybę mokinio padėjėjams vasaros metu dirbti savo tiesioginį darbą užtikrinant mokinių užimtumą ir sudarant sąlygas dirbti jų tėvams, kurie, kitu atveju privalo prižiūrėti mokyklos nelankančius specialiųjų poreikių turinčius vaikus.