Rugsėjis – bene avaringiausias ir sudėtingiausias mėnuo metuose Lietuvoje ir daugelyje Europos valstybių. Po vasaros atostogų eismas staiga išauga: moksleiviai ir studentai grįžta į mokymosi įstaigas, suintensyvėja darbinės kelionės. Ekspertai paaiškino, kaip išvengti dažniausiai kylančių avarinių situacijų.
Lietuvos policijos pernykščiai duomenys rodo, kad didžiuosiuose miestuose rugsėjį fiksuojama daugiau eismo įvykių nei kitais mėnesiais. Europoje tendencijos panašios: rugsėjį didžiuosiuose miestuose registruojama vidutiniškai 5–10 proc. daugiau avarijų nei kitais rudens mėnesiais.
„Atrodo, kad šiomis temomis kalbama nemažai, tačiau situacija iš esmės negerėja: vos sulaukiame rugsėjo, miestus sukausto spūstys ir pasipila pranešimai apie eismo įvykius. Eismo intensyvumas jau savaime kelia vairuotojams iššūkius, tikrina jų gebėjimus ir didina avarijų tikimybę, tačiau tiesa yra ta, kad, sukoncentravus dėmesį į kelis svarbiausius aspektus, daugelio nelaimių būtų galima išvengti“, – teigia vienos iš didžiausių Lietuvoje pasiruošimo vairavimo egzaminams platformos „KETbilietai.lt“ eismo saugumo specialistė Agnė Sasnauskaitė.
Patyrusi eismo saugumo ekspertė išskiria pagrindines priežastis, kodėl rugsėjį avarijų tikimybė išauga.
„Pirma ir viena iš jautriausių temų yra pėsčiųjų bei dviračių eismo pavojai. Rugsėjį vienu ypu itin išauga vaikų ir jaunimo judėjimo gatvėse intensyvumas: jie gali neįvertinti transporto greičio, nepakankamai atsargiai važiuoti dviračiu ar bėgti per gatvę ne per perėją. Lietuvos policijos duomenys rodo, kad apie 25 proc. eismo įvykių miestuose rugsėjį yra susiję su pėsčiaisiais. Todėl vairuotojams ypatingai svarbu prie mokyklų ir vaikų zonų pasirinkti saugų greitį laikytis saugaus atstumo ir nuolat stebėti šoninius bei galinius veidrodėlius.
Paprastai kalbant, vairuojant tiesiog reikia ypatingo atidumo, kol tiek pėstieji, tiek vairuotojai po vasaros pripras ir vėl judėti darniai, atkreipti dėmesį vieni į kitus”, – sako „KETbilietai.lt“ atstovė.
Dar viena kiek netikėta, tačiau reali eismo įvykių priežastis rugsėjį, pasak A. Sasnauskaitės, yra pavargę ir išsiblaškę vairuotojai.
„Po vasaros ir rugpjūčio atostogų bei kelionių žmonių miego ritmas dažnai būna sutrikęs, o daug kas skuba į darbus ar mokyklas ankstyvais rytais. Pavargęs, neišsimiegojęs vairuotojas reaguoja kur kas lėčiau, o net menkas vėlavimas gali būti lemtingas staigios situacijos kelyje atveju.
Patarimas – ir paprastas, ir sudėtingas vienu metu: pasistenkite išsimiegoti, anksčiau užbaikite dieną. Tai svarbu ir naudinga mūsų sveikatai visapusiškai, tačiau kelyje nuovargio sukeltas išsiblaškymas gali lemti kieno nors gyvybę”, – pabrėžia ekspertė.
Pasak „KETbilietai.lt“ atstovės, nemažą sumaištį didmiesčių eisme rugsėjį įneša ir iš mažesnių miestų atvykę vairuotojai.
„Studentai ar sezoniniai darbuotojai, rudenį iš mažesnių miestų vykstantys į Vilnių, Kauną, Klaipėdą ir kitus didesnius miestus, dažnai nėra įpratę prie intensyvaus miesto eismo, sudėtingų sankryžų ar viešojo transporto integracijos. Be to, į didmiesčio eismą jie patenka pačiu intensyviausiu bei sudėtingiausiu metu. Tad nieko keisto, kad, kaip rodo statistika, būtent naujakuriai itin dažnai patenka į eismo įvykius jau pirmąjį mėnesį.
Čia ir vėl reikėtų abipusio supratingumo. Naujai atvykusiems – maršrutus pirmosiomis savaitėmis susiplanuoti iš anksto, vengti piko valandų, naudinga būtų ir pasikartoti KET – taisykles tikrai nesunku rasti internete. O didmiesčių gyventojams išvengti nemalonių įvykių padėtų didesnis dėmesingumas: žinant, kad kelyje padaugėjo prasčiau miestą pažįstančių vairuotojų, reikėtų tai įvertinti priimant sprendimus, vairuoti saugiau”, – sako eismo saugumo specialistė.
Avaringumą rudenį, ekspertės teigimu, dažnai didina ir pasikeitusios oro sąlygos.
„Šią vasarą prie lietaus jau spėjome įprasti, tad jis rudenį – mažesnė staigmena, tačiau pastaruosius keletą metų rudeninė drėgmė vairuotojams tikrai tapdavo nemenkas iššūkis. Rugsėjį dažnai pasitaiko rasos, lietaus ar šlapio asfalto, ypač ankstyvais rytais. Šlapias kelias gali sumažinti stabdymo efektyvumą iki 40 proc., o posūkiuose net keliskart padidinti avarijos tikimybę. Labai svarbu visa tai tinkamai įvertinti: palaikyti saugų atstumą, lėtinti greitį ir prieš sezoną pasitikrinti padangų protektoriaus gylį bei stabdžius”, – ragina „KETbilietai.lt“ atstovė.
Svarbi ir bendra techninė transporto priemonės būklė. A. Sasnauskaitės teigimu, statistiškai maždaug kas penktas transporto priemonės patikrinimas atskleidžia problemų su stabdžiais, šviesomis ar padangomis. Rudenį, keičiantis orams ir išaugus eismui, net ir smulkūs techniniai nesklandumai ima kelti grėsmę.
Na, ir galiausiai, pasak „KETbilietai.lt“ atstovės, klasikine problema išlieka greitis. Saugaus greičio nepaisymas lemia itin daug eismo įvykių bei avarinių situacijų visus metus, tačiau rugsėjį, vairavimo sąlygoms tapus ypatingai sudėtingoms, jis gali būti pražūtingas.
„Atsakymas yra visapusiškas atidumas: savęs, aplinkos, pėsčiųjų, dviratininkų, kitų vairuotojų, automobilio būklės stebėjimas. Labai norėtųsi, kad naujiems darbams, projektams ir tikslams įkvepianti naujo sezono pradžia įkvėptų ir daugiau atsakomybės vairuojant. Tuomet kelyje visi būsime saugūs, o rugsėjo eismo įvykių statistika kasmet nebeliūdins“, – sako eismo saugumo specialistė.