Siauromis senamiesčio gatvelėmis keliones trumpinantys vairuotojai nuo šių metų rugpjūčio turės apie tai geriau pagalvoti – ties Šv. Gertrūdos, Gimnazijos–Birštono gatvėmis bei Karaliaus Mindaugo prospektu juos pasitiks įdiegta Sumažintos taršos zonos (STZ) sistema. Papildomai kainuos ne įvažiavimas, bet pravažiavimas pro senamiestį tranzitu. Atvykstantieji asmeniniais reikalais naujo mokesčio nepajus – į STZ mokestį bus įskaičiuota pirmoji valanda už automobilio parkavimą.
Dauguma trumpino kelią
Kauno senamiestyje Sumažintos taršos zonos diegimas vyko kelerius metus. Pernai sistema testuota, o per pirmus penkis šių metų mėnesius fiksuota nuogąstavimus patvirtinusi statistika – didžioji dalis vairuotojų savo kelionėms senamiestį renkasi kaip tranzitą, kirsdami jį keliui sutrumpinti.
„Per dieną Sumažintos taršos zonoje vidutiniškai fiksavome apie pusantro tūkstančio transporto priemonių. Daugiau kaip pusė jų senamiestyje užtrukdavo trumpiau nei valandą. Automobiliai, ypač piko metu, paralyžiuoja siauras gatveles. Taip sudaromos spūstys, keliamas triukšmas, didėja oro užterštumas. Su šiomis problemomis labiausiai susiduria vietos gyventojai, čia dirbantys ar besimokantys kauniečiai”, – esamą situaciją konstatuoja Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.
Pirmajame etape STZ apims dalį Senamiesčio. Iš viso vairuotojus pasitiks 10 transporto priemonių atpažinimo vietų, kurios įrengtos ties A. Jakšto, M. Valančiaus, Kumelių, M. Daukšos, J. Jablonskio, Kurpių, Palangos, L. Zamenhofo gatvėmis, taip pat Karaliaus Mindaugo prospekto prieigose ties Aleksoto gatvele.
Apie Sumažintos taršos zoną primena įrengtos švieslentės su užrašu „Žalias Kaunas” ir skiriamieji ženklai.
Vienkartinis mokestis
Už įvažiavimą į Sumažintos taršos teritoriją numatytas vienkartinis 2 Eur mokestis – lygiai tiek, kiek šiuo metu kainuoja valandos stovėjimas automobiliui raudonoje zonoje. Taigi, pavyzdžiui, atvykus į Rotušės aikštę asmeniniais reikalais ar laisvalaikio pasivaikščiojimui, vairuotojas pirmiausia mokės du eurus STZ rinkliavą, o pirmoji parkavimo valanda papildomai nebekainuos.
Paprastai tariant, STZ mokestis tolygus parkavimo mokesčiui už pirmąją valandą – nuo įvažiavimo iki išvažiavimo. Senamiesčio teritorijoje užsibuvus ilgiau nei valandą, toliau tereikės susimokėti už likusį stovėjimo laiką.
Atsiskaitymas už paslaugą bus numatytas portale parkavimaskaune.lt: susikūrus paskyrą ir priskyrus transporto priemonės valstybinius numerius, sistema automatiškai suformuos mokėtiną sumą. Per 7 kalendorines dienas bus galima susimokėti tiek bankiniu pavedimu, tiek ir fiziškai atvykus į įstaigą Puodžių g. 24. Tuo pačiu galimybes patogiai sumokėti STZ rinkliavą ruošia ir populiariausių išmaniųjų programėlių administratoriai.
Taikys lengvatas, išduos leidimus
Sumažintos taršos zonoje numatytos lengvatos: nekilnojamo turto objektus turintiems fiziniams ir juridiniams asmenims, grynųjų elektromobilių savininkams, specialiosioms tarnyboms, neįgaliesiems. Asmenys, teritorijoje susiformavę sklypus, gaus tiek leidimų, kiek juose yra suformuota parkavimo vietų.
Naująją sistemą prižiūrės biudžetinė įstaiga „Parkavimas Kaune”. Pastaroji išduos leidimus asmenims, turintiems teisę nemokamai įvažiuoti ir išvažiuoti iš sumažintos taršos teritorijos.
Vairuotojai iki liepos mėn. galės registruotis leidimams gauti, atvykę į įstaigos biurą (Puodžių g. 24). Nuo liepos 1 d. leidimai bus išduodami ir internetu: parkavimaskaune.lt.
Europietiška praktika
Kauno senamiestyje įrengta Sumažintos taršos zona – jokia naujiena Europoje. Analogiški sprendimai sėkmingai veikia Belgijos, Prancūzijos, Vokietijos, Italijos, Nyderlandų, Portugalijos, Ispanijos, Švedijos ir Jungtinės Karalystės miestuose.
„Didieji Europos miestai centrinėse dalyse jau seniai prioritetą skiria pėstiesiems. To siekiame ir mes. Kasmet tobuliname susisiekimo infrastruktūrą – tvarkome gatves, plečiame pėsčiųjų bei dviračių takų tinklą. Iš pagrindų atnaujinome viešąjį transportą. Siekiame sukurti tokias sąlygas, kad kauniečiai savo kelionėms turėtų kuo daugiau alternatyvų.
Suprantame, kad Sumažintos taršos zona sulauks įvairių reakcijų iš vairuotojų. Tęsdami Kauno plėtrą atsižvelgiame ir į jų poreikius – pradėjome vadinamojo Kėdainių tilto statybas tarp Vilijampolės ir Marvelės, kuris padės tolygiau paskirstyti transporto srautus ir leis vairuotojams išvengti važiavimo pro senamiestį bei miesto centrą. Netolimoje ateityje laukia ir Vilijampolės transporto mazgo rekonstrukcija ties P. Vileišio tiltu”, – prideda Kauno mero pavaduotojas Andrius Palionis.
Kauno miesto taryba pritarė tokiam sprendimui, tad naujovės turėtų įsigalioti nuo rugpjūčio 1 dienos.