Praėjusią savaitę Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga išsiuntė raštą Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, atkreipiant dėmesį į būtinybę suteikti galimybę žmonėms su regos negalia naudotis paštomatais.
Paštomatai yra vienas iš patogiausių ir autonomiškiausių būdų neregiams ir silpnaregiams atsiimti siuntas, ypač kai dėl fizinės aplinkos ar informacijos neprieinamumo apsipirkimas fizinėse parduotuvėse tampa sudėtingas ar neįmanomas. Tačiau šiuo metu daugelis paštomatų Lietuvoje vis dar yra neprieinami šiai vartotojų grupei. Pagal Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymą paslaugos turi būti teikiamos nediskriminuojant dėl negalios, todėl būtina užtikrinti, kad siuntų atsiėmimo ir siuntimo sprendimai būtų prieinami visiems, įskaitant žmones su regos negalia.
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) prezidentas Paulius Kalvelis kviečia visas siuntų pristatymo paslaugas teikiančias įmones, valstybės institucijas atkreipti dėmesį į paštomatų prieinamumą ir ieškoti sprendimų, kaip paštomatus padaryti universaliai prieinamus. „Tik bendradarbiaudami galime šias paslaugas padaryti prieinamas visiems gyventojams – nepriklausomai nuo fizinių žmogaus galimybių“, – sako P. Kalvelis.
Žmonėms su regos negalia paštomatuose:
- Silpnaregiams sunku įvesti kodą, pasirinkti reikiamus meniu punktus dėl pernelyg mažų mygtukų ikonų jutikliniame ekrane;
- Silpnaregiams per mažas kontrastas tarp teksto ir fono, tarp interaktyvių elementų (mygtukų) ir fono;
- Neregiams savarankiškai pasinaudoti paštomatais galimybės nėra.
Gerųjų pavyzdžių esama
Lietuvoje jau veikia ne vienas savitarnos terminalas, kuris yra puikiai pritaikytas žmonėms su įvairiomis negaliomis. Kaip pavyzdžiui, „Swedbank“ bankomatai turi įgarsintą meniu, kurį galima pasirinkti perklausyti lietuvių, anglų ir rusų kalbomis, todėl žmonės su regos negalia gali jais naudotis be lydinčio asmens ar banko darbuotojo pagalbos, o per ausines perduodamas garsas užtikrina, kad informacijos negirdi pašaliniai asmenys.
Visuose „Swedbank“ bankomatuose atnaujinus programinę įrangą, bankomatas įgarsina kiekvieną ekrane rodomą funkciją. Norėdami pasinaudoti šiuo funkcionalumu, klientai su savimi turi turėti ausines su standartine 3,5 mm garso jungtimi ir jas prijungti prie bankomato.
21 amžiuje, turėdami technologinius sprendimus, ne visada juos taikome. Tikimės, kad puikus „Swedbank“ pavyzdys taps motyvacijos šaltiniu ir paštomatų operatoriams, o nauji technologiniai sprendimai leis paštomatų paslaugomis naudotis visiems, nepaisant negalios.