2024 21 lapkričio

Paroda „Bachmutas. Genocido veidai 1942 | 2022“ Kauno IX forto muziejuje

By kaunoaleja.lt Lie29,2024 #IX fortas

Nacionalinio istorinio memorialinio draustinio Babin Jar rengta paroda „Bachmutas. Genocido veidai 1942 | 2022“ bus eksponuojama Kauno IX forto muziejuje nuo šių metų rugpjūčio 23 dienos iki spalio 29 dienos. Tai yra pirmoji paroda, kurią Babyn Jaro nacionalinis memorialinis draustinis pristato Europos Sąjungoje.

Paroda „Bachmutas. Genocido veidai 1942 | 2022“ skirta dviem tragiškiems istoriniams įvykiams atminti. Čia pristatomi mažai žinomi 1942 metų Holokausto įvykiai Bachmute, per kuriuos žuvo daugiau nei 3000 žmonių, daugiausia žydų, bei neseniai, 2022–2023 metais, rusijos pajėgų vykdyti žudymai Bachmuto mieste. Ši paroda atskleidžia istoriją dviejų genocidų, kuriuos skiria aštuoni dešimtmečiai, tačiau abu įvykdyti represinių režimų: nacistinės Vokietijos ir šiuolaikinės rusijos.

Istorijos faktai

Parodoje eksponuojami dokumentai ir nuotraukos iš Bachmuto kraštotyros muziejaus rinkinių, kurie pateikia išsamią istorinių įvykių chronologiją ir leidžia įvertinti 1942 metų nacių nusikaltimų mastą. Čia galima susipažinti su unikalia archyvine medžiaga, liudininkų prisiminimais bei dokumentais, kurie Niurnbergo procese tapo svarbiais įrodymais.

1942-ųjų sausio 11 dieną buvusio NKVD pastato rūsyje buvo įkalinta daugiau nei 3000 žydų ir kitų tautybių Bachmuto gyventojų. Kelias dienas žmonės buvo laikomi be maisto ir vandens, o paskui šaudomi ir gyvi užmūrijami apleistoje alebastro kasykloje.

2022 metų rugpjūčio 1 dieną rusijos gynybos ministerija kartu su prorusiškais „Telegram“ kanalais paskelbė apie sausumos operacijos Bachmute pradžią. Nuo to laiko miestas buvo beveik visiškai sugriautas, tūkstančiai namų subombarduoti, o dešimtys tūkstančių gyventojų priversti bėgti. Ši paroda atskleidžia, kaip kartojasi istorija ir kaip totalitariniai režimai griauna žmonių likimus ir sukelia milžiniškas kančias.

Meno instaliacijos

Parodoje daug dėmesio skiriama meninėms instaliacijoms, kurios atskleidžia žmogaus teisių neigimą, asmenybės sunaikinimą ir atminties išsaugojimo svarbą. Menininkas Mykhail Alekseenko pristato tris instaliacijas: „Dulkės“, „Dulkės 2022“ ir „Išlietos ašaros“.

  • „Dulkės“ (2014 m.). Ši instaliacija buvo sukurta Euromaidano protestui. Ji simbolizuoja žmogaus teisių nepaisymą ir asmenybės sunaikinimą. Pirmiausia slopinamos žmogaus teisės, tada sunaikinama asmenybė, vizualinis atspindys ištrinamas, o galiausiai žmogus virsta dulkėmis – pelenų metafora. Pelenai yra atminties saugotojai. Žiūrėti darbą „Dulkės“
  • „Dulkės 2022“ vaizduoja atminties sunaikinimo metaforą. Ši instaliacija sukurta neseniai ir vaizduoja, kaip rusija bando sunaikinti atmintį Ukrainoje, perimdama SSRS patirtį. Žiūrėti darbą „Dulkės 2022“
  • „Išlietos ašaros“ yra audiovizualinė instaliacija, kuri vaizduoja visų ukrainiečių bendrą skausmą ir išlietas ašaras. Monotoniškas lašo kritimas, primenantis metronomą, simbolizuoja tylos minutę mirusiųjų atminimui – minutę, kuri niekada nesibaigia. Juodoji skylė, į kurią žvelgiame. Atrodo, kad šiam skausmui nėra pabaigos, tačiau tuo pat metu šioje bedugnėje matome savo ir kitų atspindžius, primenančius, kad esame gyvi. Tik gyvieji gali nešiotis mirusiųjų atminimą. Žiūrėti instaliaciją „Išlietos ašaros“

Dokumentiniai kadrai

Parodoje eksponuojami žymių dokumentinių fotografų Clemens von Wedemeyer, Kostiantyn ir Vlada Liberov, Sergey Korovayny, Andriy Dubchak, George Ivanchenko darbai, atskleidžiantys pastarųjų dvejų metų Bachmuto miesto infrastruktūros sunaikinimą ir tai, ką teko išgyventi vietiniams gyventojams. Šie dokumentiniai kadrai leidžia įvertinti ne tik 1942 metais nacių įvykdytų, bet ir šiuolaikinės rusijos vykdomų nusikaltimų mastą.

Vokiečių autoriaus Clemens von Wedemeyer darbai jungia Bachmuto praeitį ir dabartį. 1941-aisiais Clemenso senelis, Vermachto karininkas Harald von Vietinghoff-Riesch, filmavo savo dalinio karo veiksmus tuometiniame Artemivsko mieste. Būdamas Bachmute 2021 metais Clemensas bandė užfiksuoti vietas, kurias filmavo jo senelis, ir detales, susijusias su nacių okupacija mieste. Šie kadrai susipina su siaubingais karo vaizdais, kuriuos menininkas matė per naujienas. Žiūrėti Clemens von Wedemeyer darbą

Paroda tampa mokslininkų, menininkų ir visuomenės veikėjų diskusijų platforma, kuri skatina pokyčius visuomenėje ir atminimo kultūroje.

Related Post

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *