Lauko temperatūros stulpeliui pamažu krentant žemyn, vairuotojai jau planuoja padangų keitimą. Vadovaujantis kelių eismo taisyklėmis, tai padaryti visiems automobilių savininkams privaloma iki lapkričio 10 dienos. Eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis leidžiama nuo lapkričio 1 d. Ekspertai primena, kaip nustatyti savo žieminių padangų būklę, ir įspėja, kuo rizikuoja vairuotojai, nepasikeitę padangų į žiemines.
Svarbu ne tik protektoriaus gylis
Kokybiškos žieminės padangos gali užtikrinti, kad slidžiame kelyje automobilis išliks stabilus ir nei vairuotojui, jo keleiviams, nei kitiems eismo dalyviams nekils grėsmė papulti į eismo įvykį. Pasak vairavimo instruktoriaus Tado Puidoko, pirmiausia reikėtų įvertinti padangų protektoriaus gylį, kuris parodo, ar turimos padangos dar gali būti eksploatuojamos.
„Minimalus leistinas žieminių padangų protektoriaus gylis yra 3 milimetrai. Tiesa, patartina to nelaukti ir jas keisti dar šio parametro nepasiekus. Ant daugelio padangų galite pamatyti nusidėvėjimo indikatorius, kurie ir padės nustatyti, kada protektorius jau yra nusidėvėjęs ir padangos nebetinkamos naudoti ateinančią žiemą”, – sako T. Puidokas.
Pasak vairavimo eksperto, ne mažiau svarbu patikrinti ir padangų pagaminimo datą. Vairuotojams rekomenduojama ant padangos šono susirasti užrašą „DOT” su raidžių ir skaičių kombinacijomis. Ovalo formoje esantys 4 skaičiai nurodo padangos pagaminimo datą: pirmieji du skaičiai pagaminimo savaitę, paskutiniai du – pagaminimo metus. Net jei protektorių gylis tinkamas, padangos gali būti per senos eksploatavimui.
„Laikui bėgant gumos mišinys kietėja, tad net ir tinkamai, tačiau per ilgai sandėliuotos padangos gali būti nebesaugios naudoti. Šiuo atveju saugiausia važinėti su tomis, kurios pagamintos ne anksčiau nei prieš 3–4 metus, tuomet jos gerai kibs su ledu ir sniegu”, – pataria vairavimo instruktorius.
Pasak T. Puidoko, žieminės padangos susidėvi vidutiniškai per tris sezonus, o jei važinėjama itin intensyviai – jos gali susidėvėti ir per du šaltuosius sezonus. Padangas taip pat nieko nelaukiant reikėtų keisti ir pastebėjus netolygų nusidėvėjimą, gumbus ar įtrūkimus.
Aplaidumas gali išprovokuoti avarines situacijas
Neretai taupymo sumetimais naujomis keičiamos tik priekinės padangos. Pasitaiko ir tokių vairuotojų, ypač vyresnio amžiaus, kurie nusprendžia padangų visai nekeisti, nes automobilį naudoja tik keletą kartų per metus.
Anot T. Puidoko, net važiuojant itin trumpą atstumą su sezonui nepritaikytomis padangomis galima nesuvaldyti slystančio automobilio ir patekti į avariją, kurios pasekmės bus skaudesnės nei padangoms išleista pinigų suma.
„Vasarai skirtų padangų guma yra efektyvi tik esant aukštesnei nei 7 laipsnių temperatūrai, o atšalus ji sukietėja ir tinkamai nebesukimba su kelio danga. Taigi, važinėdami su oro sąlygoms nepritaikytomis padangomis, keliate pavojų ne tik sau, bet ir kitiems vairuotojams. Šiuo atveju neturi reikšmės nei eismo intensyvumas, nei kelio atstumas ar važinėjimo dažnumas”, – perspėja instruktorius.
Be to, ekspertas pataria nemaišyti senų padangų su naujomis ir visą padangų komplektą keisti vienu metu.
„Net jei rudens dienos dar saulėtos ir šiltos, naktį oro temperatūra vis tiek dažniausiai nukrenta iki nulio ar dar žemiau, tad toks šilumos ir šalčio svyravimas veikia kelio dangą. Dažnai rytais susidaro slidūs kelio ruožai po viadukais, tiltais ar miškingose vietovėse, kur gali būti pasidengęs plono ledo sluoksnis. Taigi, atėjus šaltajam sezonui reikia labiau sulėtinti greitį prieš žiedines sankryžas, laikytis didesnės nei įprastai distancijos nuo kitų transporto priemonių, pasirinkti saugų greitį ir staigiai nemanevruoti”, – pataria T. Puidokas.
Žalą gali tekti atlyginti patiems
„Lietuvos draudimo” žalų departamento direktorius Artūras Juodeikis primena, kad jei naudojamos padangos, kurios yra netinkamos važiuoti šaltuoju sezonu arba neatitinka keliamų kokybės reikalavimų – tokiu atveju gali būti panaikinamas privalomosios techninės apžiūros galiojimas.
„Eismo įvykio atveju teisė į privalomojo automobilių draudimo išmoką gaunama įrodžius, kad padangų tipas ir kokybė neturėjo įtakos eismo įvykiui. Jeigu avarija įvyksta dėl laiku nepakeistų padangų, pavyzdžiui, šaltuoju sezonu su vasarinėmis padangomis nesuvaldžius automobilio, toks eismo įvykis pripažįstamas nedraudžiamu ir žalą kaltininkas privalo atlyginti pats”, – sako A. Juodeikis.
Draudimo ekspertas primena, kad pirmosios plikšalos, tamsėjančios dienos ir krituliai kiekvienais metais sukelia sumaištį keliuose.
„Ilgametė mūsų darbo su vairuotojais patirtis rodo, kad pirmasis snygis, plikšala keliuose kasmet sukelia chaosą. Apsiprasti su pasikeitusiomis vairavimo sąlygomis vairuotojams užtrunka iki 3-4 savaičių. Tam, kad šis pereinamasis laikotarpis į žiemą būtų kuo lengvesnis, būtina pasirūpinti tinkama automobilio technine būkle ir kokybiškomis žieminėmis padangomis”, − pataria „Lietuvos draudimo” atstovas.