Elektromobilis (EV) – tai automobilis, varomas vienu ar keliais elektros varikliais ir naudojantis akumuliatoriuje sukauptą energiją. Pastaruoju metu, sparčiau nei bet kada anksčiau keičiantis klimatui ir brangstant kurui, žmonės vis labiau domisi elektromobiliais.
Elektromobiliai turi labai ryškių privalumų ir trūkumų. Priklausomai nuo to, kur gyvenate, koks jūsų gyvenimo būdas ir turimas biudžetas, elektromobilis jums gali būti tiek pat geras, tiek ir galvos skausmą keliantis pasirinkimas.
Kad ir ką nuspręstumėte, rekomenduojame iš anksto pasverti visus privalumus ir trūkumus, kad neįsigytumėte transporto priemonės, kuri atneš jums daugiau problemų nei naudos.
Ar turėčiau persėsti už elektromobilio vairo?
Klimato ir aplinkosaugos požiūriu persėsti į elektrinę transporto priemonę visada yra sveikintina idėja. Skirtingai nei įprasti automobiliai, kuriuose naudojamas benzinas ar dyzelinas, elektromobiliai neišskiria kenksmingų teršalų.
Šiomis dienomis vis daugiau šalių nerimauja dėl aplinkos ir mūsų gaminamo anglies dioksido kiekio. Pavyzdžiui, Jungtinė Karalystė planuoja iki 2035 m. nutraukti naujų dyzelinių, benzininių ir hibridinių automobilių pardavimą.
Iki 2050 m. Jungtinė Karalystė nori pasiekti, kad visų transporto priemonių išmetamų teršalų kiekis būtų lygus nuliui. Šiandien tai gali atrodyti pernelyg tolima idėja, tačiau žmonės pamažu pradeda atsisakyti dyzelinių ir benzininių automobilių ir vietoj jų perka elektromobilius.
Be abejo, yra daug dalykų, į kuriuos reikia atsižvelgti, jei rimtai galvojate apie elektromobilio įsigijimą. Ar elektromobilis jums dabar būtų naudingas, priklauso nuo jūsų biudžeto, gyvenimo būdo, gyvenamosios vietos ir kitų veiksnių. Atvirai kalbant, elektromobilių trūkumų, išskyrus didelę kainą ir mažą ridą, tačiau apie juos vertėtų pakalbėti plačiau.
Kada verta rinktis elektromobilį?
Elektromobilis yra tiesioginė benzinu ar dyzelinu varomo automobilio keitimo alternatyva. Įsigyti elektromobilį verta, jei kasdien važiuojate vos kelis kilometrus į darbą ir namo. Jei per dieną nuvažiuojate ne daugiau kaip 60 kilometrų, automobilio net nereikės įkrauti dažniau kaip kartą per savaitę.
Be to, turėtumėte turėti galimybę įkrauti automobilį namuose, todėl geriausia, jei turėsite garažą (arba bent jau įvažiavimą į privatų kiemą), kad galėtumėte prijungti automobilį, kai tik būsite namuose. Tai ne tik patogiau, tačiau ir kainuoja mažiau.
Kai būsite kelyje, 64 kWh akumuliatoriaus įkrovimas jums kainuos apie 8 eurus, atsižvelgiant į vidutinę elektros energijos kainą, to užtektų nuvažiuoti apytiksliai 400 kilometrų.
Automobilio įkrovimo viešoje vietoje privalumas yra tas, kad galite tiesiog palikti automobilį ten ir nemokėti už stovėjimą. Tačiau jei įkroviklis neveikia, gali tekti važiuoti daugybę kilometrų, kol rasite kitą vietą, kur galėtumėte prijungti savo elektromobilį.
Laimei, visuomet galite pasinaudoti „carOne“ mobiliąja programėle ir labai greitai surasti tinkamą elektromobilio įkrovimo stotelę.
Kaip vairuoti elektromobilį?
Elektromobilį vairuoti gana malonu, net jei nesate su juo gerai susipažinę. Dėl to, kad elektros variklis didžiausią jėgą išvysto vos pradėjus judėti, elektromobiliai atrodo labai greiti, o tai skiriasi nuo įprastų automobilių.
Kai kurie geriausi rinkoje esantys elektromobiliai, pavyzdžiui, „Tesla Model S“, nuo 0 iki 100 kilometrų per valandą įsibėgėja vos per 2,5 sekundės, todėl šis modelis yra vienas greičiausiai įsibėgėjančių automobilių pasaulyje.
Kiti elektromobiliai, kurie yra prieinamesni, nuo 0 iki 100 kilometrų per valandą įsibėgėja per 10-11 sekundžių, tačiau vis tiek jaučiasi, kad įsibėgėjimas yra greitesnis nei benzininiu ar dyzeliniu automobiliu.
Kiek kainuoja elektromobilis?
Elektromobiliai tikrai kainuoja brangiai. Jie kainuoja brangiau, nes akumuliatoriai gamintojams šiuo metu kainuoja brangiai. Pavyzdžiui, „Vauxhall Corsa-e“ yra 6 000 eurų brangesnis už tokį patį neelektrinį „Vauxhall Corsa“ modelį.
Todėl kai kurie gamintojai siūlo palankius pasiūlymus elektromobilių pirkėjams. Pavyzdžiui, „Vauxhall“ siūlo padengti visas elektros energijos išlaidas pirmuosius 50 000 kilometrų. Be to, anksčiau akumuliatorius sudarydavo du trečdalius elektromobilio kainos, o dabar – tik 30 %.
Be to, akumuliatorių baterijos genda lėčiau nei tikėtasi, ir tai buvo viena iš priežasčių, kodėl prieš kelerius metus daugelis automobilių pirkėjų atsisakė įsigyti elektromobilį. Pasirodo, elektromobiliai sugeba geriau išlaikyti savo vertę nei įprasti automobiliai, jau nekalbant apie „Tesla“, kurie savo vertę išlaiko itin gerai.
Kokios yra elektromobilio eksploatavimo išlaidos?
Nors elektromobiliai yra gana brangūs, jų eksploatavimo išlaidos yra mažesnės nei benzininių ar dyzelinių automobilių. Žinoma, elektros energijos sąnaudos gali skirtis, tačiau įkrauti elektromobilį namuose paprastai yra gerokai pigiau nei pripildyti kuru įprastą automobilį.
Kalbant apie techninės priežiūros išlaidas, būsite maloniai nustebinti, kiek nedaug jų reikia elektromobiliui. Jums nereikės keisti variklio alyvos ar filtrų; neturėsite problemų su transmisija ar turbokompresoriais, nes elektromobilyje nėra turbokompresorių.
Elektros varikliai yra gana patikimi, todėl iš esmės viskas, ką jums reikės daryti, tai reguliariai tikrinti stabdžius ir pildyti priekinio stiklo plovimo skystį.
Akumuliatoriams paprastai suteikiama 8 metų arba 160 000 kilometrų garantija, todėl nerimauti nereikėtų. Kai kurie elektromobiliai yra su nuomojamais akumuliatoriais, o tai reiškia, kad akumuliatorių bloką reikės keisti tik atsiradus būtinybei.
Kita vertus, praktika rodo, kad elektromobilių savininkai paprastai lieka gana patenkinti savo pirkiniu ir nesiskundžia eksploatacinėmis išlaidomis.
Kiek toli galima nuvažiuoti elektromobiliai vienu įkrovimu?
Tiesa, kad elektra varomi automobiliai gali būti šiek tiek mažiau patogūs nei įprasti automobiliai, varomi benzinu ar dyzelinu. Pirmųjų rida paprastai būna mažesnė, o įkrovimo procesas taip pat užtrunka ilgiau.
Vidutinės kainos elektromobiliai gali nuvažiuoti apie 320 kilometrų, kol juos reikia įkrauti, o brangesni, pavyzdžiui, „Tesla S Plaid“ arba „Mercedes EQS“, vienu įkrovimu gali nuvažiuoti atitinkamai 770 ir 840 kilometrų.
Elektromobilio privalumai ir trūkumai
Kaip ir bet kurio kito tipo automobiliai, elektromobiliai turi privalumų ir trūkumų. Štai pagrindiniai privalumai ir trūkumai, į kuriuos žmonės atsižvelgia spręsdami, ar jiems reikia persėsti už elektromobilio vairo.
Privalumai
Pradėkime nuo elektromobilių privalumų.
Mažos eksploatavimo išlaidos
Elektra kainuoja mažiau nei benzinas ar dyzelinas, ir net nesvarbu, kur pageidaujate įkrauti savo elektromobilį – namuose ar viešoje įkrovimo stotelėje, elektromobilio eksploatavimo išlaidos niekada neviršija įprasto automobilio eksploatavimo išlaidų.
Kalbant apie techninės priežiūros išlaidas, elektromobiliai taip pat turi daugiau privalumų. Elektromobiliai yra gana paprastos transporto priemonės – be to, labai patikimos. Taigi, jums nereikės rūpintis turbokompresoriais, filtrais ar tepalais. Elektromobilio akumuliatorių kartkartėmis reikia keisti, tačiau tikrai galite 8-10 metų jo nekeisti.
Draugiški aplinkai
Sunku suvokti, kiek daug pavojingų teršalų į orą išmeta benzininiai, dyzeliniai ir hibridiniai automobiliai. Iš tikrųjų tai laikoma viena iš klimato atšilimo priežasčių. Elektromobiliai galėtų būti puiki išeitis tiems, kurie nerimauja dėl klimato kaitos, nes elektromobiliai mažina taršą ir apskritai yra kur kas mažiau kenksmingi žmonėms ir planetai.
Trūkumai
Tačiau reikia žinoti ir elektromobilių trūkumus.
Didesnė kaina
Palyginti su dyzeliniais ir benzininiais automobiliais, elektromobilių kaina yra gerokai didesnė. Taip yra todėl, kad akumuliatorių blokai automobilių gamintojams išlieka brangūs, o elektromobilio akumuliatorių reikia keisti bent kartą per dešimtmetį.
Be to, dažnai didesnės ir elektromobilių draudimo išlaidos, nes draudikai neturi ilgalaikių duomenų apie remonto išlaidas. Tačiau kuo daugiau žmonių pirks elektromobilius, tuo mažesnės bus draudimo išlaidos.
Mažesnė rida
Dauguma elektromobilių vienu įkrovimu gali nuvažiuoti iki 190 kilometrų, o benzinu varomi automobiliai – 480 kilometrų. Be abejo, kai kurie aukščiausios klasės elektromobiliai taip pat pasiekia 480 kilometrų vienu įkrovimu, tačiau ne visi gali sau tai leisti.
Nedidelė rida neturėtų jūsų trikdyti, jei dažnai neišvažiuojate iš miesto, tačiau jei norite leistis į ilgesnes keliones, turėsite jas planuoti iš anksto. Gerai tai, kad Lietuvos įkrovimo infrastruktūra vystosi ir tobulėja, todėl laisvą įkrovimo tašką rasite visuose greitkeliuose.
Įkrovimas namuose yra sudėtingas
Patogiausias būdas įkrauti elektromobilį – prijungti jį prie elektros tinklo namuose. Tačiau pirmiausia reikia turėti privažiavimą arba garažą, kad automobilis stovėtų prie pat namų.
Antra, visiškai įkrauti elektromobilį užtrunka iki 12 valandų. Trečia, dėl to padidėja sąskaitos už komunalines paslaugas, tačiau jos vis tiek nėra tokios didelės kaip benzininio automobilio eksploatavimo išlaidos.
Ar elektromobiliai yra ateitis?
Tai rimtas klausimas; nors turėdami elektromobilį prisidedate prie visuotinio entuziazmo tapti ekologiškais ir mažinti toksinių medžiagų išmetimą, jie gali būti geriausias sprendimas ir alternatyva tam, prie ko esame įpratę.
Mes dar tik žengiame į naująją elektromobilių erą, todėl dar yra daug dalykų, kuriuos reikia tobulinti. Laikas, kurio reikia elektromobiliui įkrauti, maža rida, kaina – į visa tai reikia atsižvelgti sprendžiant, ar pirkti elektromobilį.
Todėl gali būti šiek tiek per anksti spėlioti, ar elektriniai automobiliai yra ateitis. Šiandien daugelis ekspertų teigia, kad tikroji mūsų transporto priemonių ateitis yra vandenilis. Vandeniliniai automobiliai varomi grynu vandeniu ir pripildomi vos per kelias minutes. Vandenilis paverčiamas elektra, maitinančia variklį, todėl tam tikra prasme vandenilinis automobilis yra ypatingas elektrinio automobilio variantas.
Žinoma, vandeniliniai automobiliai nė iš tolo neprilygsta elektromobilių populiarumui. Be to, jie yra dar brangesni už elektromobilius, tačiau masinis jų paplitimas šią kainą greitai sumažintų.
Kaip bebūtų, nors dabar elektromobiliai išgyvena pakilimą, vis dar kyla klausimas, ar jie yra mūsų transporto priemonių ateitis.