„Tele2“ šiemet atliktas Lietuvos darbo rinkos tyrimas atskleidė, kad darbuotojams svarbiausių papildomų naudų sąrašo viršūnėje atsidūrė lankstus darbo modelis ir tobulėjimo galimybės. Tačiau, darbdavių, siūlančių šias naudas, per metus sumažėjo. Ieva Gražienė, „Tele2“ žmogiškųjų išteklių vadovė Baltijos šalims, tikina, kad siekiant ilgam pritraukti darbuotojus, būtina ne tik užtikrinti rinkoje nusistovėjusius standartus, bet ir pasiūlyti patiems darbuotojams aktualiausias naudas, kurios atspindėtų organizacijos vertybes bei kultūrą.
Darbuotojų prioritetai keičiasi
Apklausus Lietuvos darbuotojus paaiškėjo, kad šalies darbdaviai dažniausiai darbuotojams siūlo kelias populiarias papildomas naudas, tarp kurių – lankstus darbo laikas ir vieta, sveikatos draudimas. Darbuotojai tai vertina – visų šių naudų poreikis, lyginant su praėjusiais metais, išaugo.
Tyrimas taip pat parodė, kad dalis darbdavių kaip privalumą vis dar nurodo nemokamus užkandžius, gėrimus, partnerių nuolaidas, įmonės dovanas ar komandos formavimo renginius. Tačiau darbuotojų, kuriems šios naudos būtų reikalingos, skaičius mažėja.
Pasak I. Gražienės, taip yra todėl, kad konkurencingoje darbo rinkoje daugelis darbdavių siūlo gana panašų naudų paketą ir darbuotojai tai laiko ne išskirtinumu, o standartu.
„Jei anksčiau darbdavys savo privalumu galėjo laikyti sveikatos draudimą, tai dabar kandidatai to nebelaiko pridėtine verte. Tai natūralus procesas, kai dalis naudų tampa savaime suprantamais dalykais, tarsi standartu, kurio tikimasi iš darbdavio. Norėdama būti konkurencinga ar išsiskirti iš kitų, įmonė turi nuolat stebėti tiek rinkos tendencijas, aktualijas, tiek ir daryti apklausas, tyrimus, siekdama išsiaiškinti, ko šiuo metu reikia būtent jos darbuotojams“, – sako I. Gražienė.
Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad darbuotojams svarbiausia papildoma nauda, lemianti darbo pasirinkimą, yra lankstus darbo laikas ir vieta. Nors to pageidaujančių darbuotojų yra net 86 proc., respondentai tikina, kad šį poreikį atliepia tik 49 proc. darbdavių.
Palyginus su poreikiu, darbdaviai rečiau, nei tikisi darbuotojai, siūlo ir kitas norimas naudas: papildomas ar ilgesnes atostogas, mokymo ir tobulėjimo galimybes, naujausią darbo įrangą.
Remiasi vidine kultūra
ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Lietuvoje atliktas tyrimas parodė, kad nors renkantis darbdavį atlyginimas vis dar išlieka svarbiausia priežastimi ir siekia 50 proc. galutinio pasirinkimo, darbuotojų sprendimą vis dažniau nulemia ir kiti aspektai.
Nemaža dalis kandidatams svarbių naudų susijusios su lankstumu, įmonės kultūra, socialiniais, lyderystės, darbuotojų įgalinimo aspektais. Tyrimas taip pat atskleidė, kad didžioji dauguma lietuvių sutiktų gauti net iki 30 proc. mažesnį atlyginimą su sąlyga, kad kartu jie gaus ir šias naudas.
Tuo tarpu „Tele2“ atliktas tyrimas parodė, kad 79 proc. šalies darbuotojų renkantis darbą svarbi draugiška darbo aplinka ir kolegos – tai 5 proc. daugiau nei pernai. Dar 33 proc. vertina, kai įmonėje yra vadovai, padedantys augti ir tobulėti.
Anot I. Gražienės, šiuos poreikius išpildyti įmanoma, jei organizacija turi stiprią vidinę kultūrą, praktikoje atsispindinčią vertybių sistemą. Vadovės teigimu, išsiskirti dabartinėje rinkoje gali tik tos įmonės, kurių siūlomos papildomos naudos atliepia pačių darbuotojų išsakomus poreikius ir stipriai remiasi organizacijos vertybėmis – bendradarbiavimu, pasitikėjimu, įgalinimu, tobulėjimo skatinimu.
Auga profesinio tobulėjimo poreikis
Antroje svarbiausių naudų vietoje atsidūrė profesinių mokymų ir tobulėjimo galimybės – to pageidautų net 6 iš 10 šalies darbuotojų. Visgi per metus šią naudą siūlančių darbdavių sumažėjo iki 37 proc. (2023 m. – 41 proc.).
„Užpildytą šaldytuvą darbuotojai iškeičia į tobulėjimo galimybes. Darbuotojo nuolatinis tobulėjimas yra vienas pagrindinių variklių įmonei augti, ypač telekomunikacijų sektoriuje, kuris pasižymi dinamiška aplinka. Bet šios tobulėjimo galimybės labiau priskiriamos prie organizacijos kultūros – jausmo, kad kartu augdami siekiame bendrų tikslų, o ne prie įprastų naudų paketo“, – teigia I. Gražienė.
Vadovė priduria, kad laimi ir tie darbdaviai, kurie gali atsižvelgti į individualius darbuotojų gebėjimus, poreikius.
„Kiekvienam darbuotojui svarbūs labai skirtingi dalykai. Akivaizdu, kad ne visiems įmonės darbuotojams aktualu mokytis tą patį. Todėl, ten, kur matome panašų poreikį, „Tele2“ darbuotojams organizuojame bendrus mokymus. Tuo tarpu biure, kur turime daug skirtingų pareigybių ir poreikių, siūlome individualų mokymų krepšelį. Lygiai taip pat su naudų paketu – nors kai kurios naudos yra vienodos, kitas leidžiame darbuotojams pasirinkti patiems. Tai taip pat susiję su mūsų kultūra – vertiname žmonių individualumą ir skirtumus“, – tikina I. Gražienė.