Naudinga žinoti

Vasaros stovyklos gali padėti kompensuoti karantino padarytą žalą vaikams

Užsitęsęs karantinas ir ilgas buvimas prie ekranų dirbant, mokantis, lankant būrelius, pramogaujant ar net sportuojant išvargino ir suaugusiuosius, ir vaikus. Psichologai pastebi, kad ypač sunkiai šį laikotarpį išgyveno vaikai – jie gali jaustis pavargę, įsitempę, vangūs, sunkiau koncentruoti dėmesį. Jungtinėje Karalystėje gyvenanti psichologė, dviejų vaikų mama Evelina Savickaitė-Kazlauskė sako, kad gyvas bendravimas – viena iš svarbiausių vaiko psichologinės gerovės sąlygų, o bendravimas su bendraamžiais – esminė gyvenimo pradžios mokykla, todėl, jei tik esama galimybių, vaikams būtų itin naudinga su bendraamžiais bendrauti gyvai.

Kokie užsiėmimai tinkamiausi vaikams?

„Vaikai mokosi žaisdami ir gyvai bendraudami. Laisvai judėdami, nevaržomai žaisdami, kūrybingai naudodami daiktus, įveikdami kliūtis, jie mokosi būti savarankiški. Gyvai bendraudami vaikai išmoksta stebėti vienas kito kūno kalbos ženklus, klausytis ir išsakyti savo poreikius. Jei gyvo kontakto trūksta, vaikams sunkiau atpažinti bendravimo ypatumus, jie gali justi daugiau nerimo, vengti rizikos inicijuoti naujas draugystes, galiausiai atsitraukti ar dar labiau apleisti svarbias bendravimo pamokas“, – teigia psichologė E. Savickaitė-Kazlauskė.

Vaikų edukacinio pramogų centro vadovė Neringa Žibaitė sako, kad galimybę gyvai žaisti, išlaisvinti kūrybiškumą, pažinti save skirtingose aplinkose ir bendradarbiaujant komandose atrasti naujų dalykų apie save ir pasaulį jau ketvirtą vasarą siūlys prekybos ir laisvalaikio centre „Mega“ įsikūręs miestas smalsiems vaikams „CurioCity“. Visos čia organizuojamų stovyklų programos sudarytos remiantis vaikų amžiaus ypatumais, psichologų ir pedagogų rekomendacijomis, veiklos sumanytos taip, kad vaikai turėtų kuo daugiau galimybių bendradarbiauti.

„Vasarą norime vaikams pasiūlyti galimybę atsigriebti – atkurti karantino laikotarpiu sutrūkinėjusius ryšius su bendraamžiais, prisiminti, kaip smagu žaisti komandinius žaidimus, visiems kartu dalyvauti interaktyviose veiklose ir mokytis per patyrimus. Kiekvieną dieną gyvo kontakto ir pramogų išsiilgusiems vaikams stovykloje siūlysime išbandyti ką nors nauja. Štai Pasaulio atradėjų stovyklą pasirinkę vaikai kasdien susipažins su skirtingais žemynais, išmėgins tradicinius skirtingų regionų žaidimus, drauge atliks mokslinius eksperimentus, atras pasaulio stebuklus. Miesto herojų stovyklą lankantys vaikai dalyvaus ugniagesių pratybose, kartu narplios detektyvines situacijas, drauge projektuos statinius, mokysis teikti pirmąją pagalbą. Jaunųjų lyderių stovykloje jie išbandys verslininko, gamtininko, astronauto, artisto, mokslininko profesijas, aiškinsis, kaip uždirbami ir kam išleidžiami pinigai, mokysis per simuliacinius žaidimus, lankysis kino teatre, dalyvaus improvizacijų šou ir galiausiai realizuos uždirbtus pinigus aukcione“, – teigia N. Žibaitė.

Kodėl svarbu bendrauti gyvai?

Pasak psichologės E. Savickaitės-Kazlauskės, bendraudami gyvai, vaikai gauna svarbų atgalinį ryšį apie savo elgesį, mokosi išreikšti savo poreikius, klausytis, dalintis, veikti kartu. Taip pagunda atlikti kelias veiklas vienu metu yra mažesnė, todėl vaikai yra sąmoningesni, jų dėmesys sutelktas į žaidimą ar bendravimą. Jie mato visą žmogaus kūną, aiškiau pastebi svarbius ženklus, rodančius, ar gali pasitikėti kitu vaiku, megzti su juo draugystę. Gyvai žaisdami ir bendraudami, jie taip pat ugdo svarbius motorinius įgūdžius, stiprėja jų raumenys, o drauge didėja ne tik fizinis, bet ir psichologinis atsparumas, formuojasi svarbios neuronų jungtys sunkumams įveikti, imtis iššūkių ir sudėtingesnių užduočių.

Kuo vaikams gali būti naudingos stovyklos?

Pasak psichologės, stovykla, ypač jei ji pasirengusi priimti charakterių ir poreikių įvairovę, gali būti naudinga kiekvienam.

„Stovyklose vaikai gyvena naują gyvenimą: čia jų laukia netikėtos situacijos, švieži iššūkiai, naujos pažintys, kūrybiniai išbandymai. Tai – galimybė ne tik praplėsti savo pažinčių ratą, išbandyti save tokiose veiklose, kurių kasdienybėje nebūtų buvę galimybės. Visos šios patirtys kuria naujas neuronų jungtis, kurios gali praplėsti vaikų gyvenimo ir socialinių įgūdžių diapazoną. Vienturčiai vaikai stovyklose patiria galimybę dalintis ir išgirsti kitų vaikų poreikius, broliai ir seserys į šeimą praplečia bendraamžių ratą, parsineša į šeimą naują bendravimo su kitais vaikais patirtį“, – teigia E. Savickaitė-Kazlauskė.

Ar vasaros užsiėmimai turėtų atitikti vaiko interesus?

Pasak psichologės, stebint vaikus, jau gana anksti galima įžvelgti jų polinkius ir interesus.

„Tėvams gali kilti pagunda būrelius ar stovyklas parinkti savo nuožiūra, tačiau visgi būtų geriausia pasikalbėti su vaiku, aptarti, kokios jo stiprybės ir poreikiai, kur jis jaučiasi gerai, o kur galėtų sau mesti iššūkį išbandyti šį tą nauja. Kartais vaikai gali vengti kokių nors veiklų dėl baimės ar nežinomybės. Vis dėlto aptarus, kas už tos baimės slypi, ko jie baiminasi, kas galėtų padėti įveikti sunkumus, jie gali atsipalaiduoti ir būti pasiruošę išbandyti naujus dalykus“, – pasakoja psichologė E. Savickaitė-Kazlauskė.

Pasak jos, vieni vaikai stovykloje gali išbūti visą savaitę, nesibaiminti joje nakvoti, tačiau prieraišesniems vaikams tinkamesnės dienos stovyklos. Jos leidžia stovyklautojams kasdien po nuotykių grįžti į saugią namų aplinką, o kitą dieną vėl būti pasiruošusiems dalyvauti stovykloje organizuojamose veiklose.

„Megoje“ veikiančiame vaikų edukaciniame pramogų centre „CurioCity“ organizuojamos stovyklos vyks visą vasarą. Jose laukiami 5–12 m. vaikai. Pirmoji stovykla startuoja jau birželio 28 d. Edukacines veiklas stovyklose ves pagal visą vakcinacijos schemą nuo koronaviruso paskiepyti ir galimybių pasus turintys arba šia liga persirgę ir neigiamą COVID-19 testą turintys stovyklų vadovai. „CurioCity“ patalpose užtikrinama komfortiška temperatūra, be to, kaip ir visame PLC „Mega“, sumontuota pažangi vėdinimo sistema, oras nerekuperuojamas, o nuolat keičiamas.

Parašykite komentarą