dovil martinaityt tarallo paroda sky is the body nuotrauka dovil s martinaityt s tarallo nuosavyb
Kultūra

Sky is The Body

Sausio 28 d. (antradienį) 18 val. galerijos „Meno parkas“ (Rotušės a. 27, Kaunas) pirmojo aukšto ekspozicinėje erdvėje vyks Dovilės Martinaitytės-Tarallo fotografijų parodos „Sky is The Body“ atidarymas. Parodos kuratorė Austėja Mikuckytė-Mateikienė. 

Sky is The Body

Projekte nagrinėjama tema – depresinis kūnas, t. y. kūnas nėra tik materija, daiktas, tai – biologinis, kultūrinis, socialinis, politinis konstruktas, turintis glaudžią sąsają su jį supančia aplinka. Projekte naudoju kūną kaip mastelį, matuojantį sielos gylį ir per jo paviršių kapstau vidų. Psichologinės kančios metu kūnas tveria ne tik psichinį, bet ir fizinį skausmą, jis yra nerangiai persmelkiamas nerimo, suintensyvėjusio jausmų kiekio, vidinės agresijos. Virginia Woolf savo kūryboje naudojo formuluotę „kūnas, skęstantis kitų kūnų jūroje“, puikiai apibūdinančią depresija sergančio žmogaus nestabilią būseną: nepatvarus, nerimstantis, emociškai išsekęs žmogus, atsidūręs pasaulyje, kuris „jį valgo“. Tai atspindi individo psichologinį nerimą, varžymąsi, priklausomybę nuo nepasitikėjimo savimi visuomenėje. Visuomenėje, kurioje jis neranda savo vietos. Žmogus kaip vaškinė statulėlė: paveiktas šiuolaikinės visuomenės gyvenimo ritmo ir išmuštas iš vėžių, tirpstantis, besilydantis, silpnėjantis, susinaikinantis, atsisakantis savęs kūnas. Pažeidžiamas kūno ir sielos vientisumas, atveriama plati žaizda. Emocinio skausmo rodyklė šauna į viršų, o žmogaus psichologinė plotmė daugiau prasiplečia, atverdama naujus nepažintus takus. Kur baigiasi žmogaus emocinis laukas? Kiek siela gali pakelti? Ar gali individas pats nubrėžti ribą ir sustabdyti kovą?

Parodos autorė Dovilė Martinaitytė-Tarallo

 – –

Dovilės Martinaitytės-Tarallo fotografijos subtiliai ir estetiškai prabyla apie depresiją. Psichologinės ligos – įpareigojanti, atsakomybės ir drąsos reikalaujanti tema. Autorės žvilgsnis į problemą iš vidaus leidžia jai fotografijų serijoje išlikti itin taiklia, įžvalgia ir iškalbinga.

Indijos peizažas ir tarsi į aplinką įsiliejantys kūnai nėra literatūriški, nėra pernelyg tiesmuki. Taip pat išvengta kito kraštutinumo – perdėto atsargumo, sušvelninimo. Susan Sontag atkreipė dėmesį į katarsio fenomeną. Matydami kraupius, liūdnus vaizdus fotografijose, mes išgyvename juos ir apsivalome nuo jų, kad vėl taptume tabula rasa. D. Martinaitytės-Tarallo fotografijos nesukelia momentinio gailesčio ir pakviečia eiti ne lengviausiu, bet prasmingiausiu keliu. Uolienų šiurkštus paviršius, slėpimasis tankmėje, kabinimasis į gyvenimo kyšulius, purvinumo pojūtis, gūžimasis, užsidarymas savyje. Fotografijose padaromos užuominos, tampančiomis tam tikromis universalijomis, kiekvienam parodos lankytojui pasiūloma dvasiškai išsinešti iš parodos tai, kas jam aktualu, svarbu, reikalinga.

Aklo pionieriaus žvilgsnis, matyt, įsirašė į ne vieną pasąmonę ilgam ir tapo tam tikru žmogaus santykio su tuomete politine santvarka sinonimu. O po žydinčiomis obelimis bėga paprastas, bet simpatiškas gyvenimas. Abu šie autoriai kūrė lietuvišką humanistinės fotografijos mokyklą. D. Martinaitytės-Tarallo fotografiją taip pat galime pavadinti humaniška. Tiesa, jos nuotraukose neišvysime prikaustančių žvilgsnių, o gamta čia pasirodo ne kaip ramybės sala, bet kaip veidrodis vidiniam nerimui. Šveicarijoje gyvenanti autorė taip pat atsisako šiuolaikiškai šokiruoti ir renkasi asmeninį kūrybinį būdą. Išlaikydama humanišką žvilgsnį, ji vis tik neseka lietuviška humaniškos fotografijos tradicija. Ji atsisako romantizuoti ir pripažįsta ligos sudėtingumą, išryškina aplinkos atšiaurumą.

Linijos, kolorito svarba leidžia kalbėti apie D. Martinaitytės-Tarallo fotografijų tapybiškumą. Minimalizmas, siužeto talpumas ir kompozicijų komponentų atsikartojimas leitmotyvu sukuria nedalomą serijos visumą, nuskambančią, suveikiančią kaip eilėraštis.

Menotyrininkė Austėja Mikuckytė-Mateikienė

Paroda yra galerijos „Meno parkas“ projekto „Eteris. 2020“ dalis. Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba.​

Parašykite komentarą