051303
Įdomybės

Siūlo tapti melagiu tam, kad atskirtų tiesą

Melagingų naujienų kūrėjai randa vis originalesnių formų skleisti klaidinantį turinį, tačiau šį kartą tiesa juos aplenkė. Tyrimai parodė, kad žaidimų kūrėjų – olandų įmonės „DROG“ kartu su Kembridžo universitetu, sukurtas žaidimas per 15 minučių gerokai padidina atsparumą dezinformacijai. „Demaskuok.lt“ pristato žaidimą lietuvių kalba.

Žaidimo metu žaidėjas turi apsimesti netikrų naujienų kūrėju ir išbandyti populiariausius dezinformacijos kūrimo būdus. Jo tikslas – įgyti kuo daugiau sekėjų neprarandant patikimumo. Tinkamai įvykdęs užduotis, žaidėjas apdovanojamas tam tikrą dezinformacijos kryptį atspindinčiu ženkleliu. Iš viso žaidimo metu galima surinkti šešis ženklelius, iš dalies paremtus NATO strateginės komunikacijos ir kompetencijos centro („NATO StratCom CoE“) ataskaita „Sunkiai įveikiamas skaitmeninis blogis“, kurioje išsamiai aprašomi įvairūs dezinformacijos būdai.

„Žaisdami šį žaidimą, piliečiai bus mokomi šešių dažnai naudojamų dezinformacijos technikų, tokių kaip apsimetimas kitu asmeniu, emocija, supriešinimas, konspiracija, diskreditavimas ir trolinimas. Žaidimas vyksta iš trolio perspektyvos, teks priimti daug neetiškų sprendimų, siekiant padidinti savo populiarumą ir sekėjų skaičių. Kembridžo tyrimo rezultatai rodo, kad supažindinus žmones su šiomis technikomis, jie lengviau atpažįsta melagingą informaciją. Pirmiausiai nusprendėme žaidimą pristatyti Lietuvoje, o vėliau ir kitose Baltijos šalyse – Latvijoje ir Estijoje“, – komentavo „Demaskuok.lt“ vadovas Viktoras Daukšas.

Įsitraukęs į žaidimą vartotojas, ieškodamas būdų, kaip įtikinamai kurti dezinformaciją, įsimena skirtingų jos būdų savybes ir daromą poveikį. Patyrus, kaip kuriamos netikros naujienos, didėja tikimybė šias naujienas teisingai identifikuoti realiame gyvenime. Žaidimas Lietuvoje pasirodys lietuvių ir rusų kalbomis, Latvijoje – latvių ir rusų, o Estijoje – estų ir rusų. Kiekvienos šalies poreikiams pritaikytas žaidimas skirsis nuo pradinės angliškos jo versijos.

„Tam, kad būtų įdomiau žaisti, žaidimas bus lokalizuotas. Nuo angliškos versijos jis skirsis tuo, kad bus naudojami Baltijos šalių dezinformacijos atvejai. Siekiame, kad žaidimo turinys žmonėms nebūtų svetimas, todėl adaptuojame jo turinį ir parenkame tuos dezinformacijos atvejus, kurie jau buvo demaskuoti žiniasklaidoje“, – detalėmis dalinasi „Demaskuok.lt“ vadovas.

Žaidimą „Bad News“ Lietuvoje pristato iniciatyva „Demaskuok.lt“, vienijanti žiniasklaidos, visuomenės ir valstybės atstovus prieš propagandą ir melagingas naujienas. Iniciatyvos vadovas V. Daukšas komentuoja, kad ilgalaikis sprendimas yra piliečių ugdymas atpažinti melagingų naujienų technikas. Mokymasis žaidimo forma yra įdomus ir įtraukiantis būdas pasipriešinti netikrų naujienų srautui, o pritaikyti žaidimą lietuvių auditorijai paskatino puikūs tyrimo rezultatai.

„Bad News“ visame pasaulyje jau išbandė milijonai vartotojų, o Kembridžo universiteto tyrimas, kuriame dalyvavo 15 000 dalyvių, atskleidė netikėtus rezultatus. Pažaidus vos penkiolikos minučių trukmės žaidimą, kuriame žaidėjas raginamas įsijausti į netikrų naujienų kūrėjo rolę ir manipuliuojant virtualių skaitytojų jausmais surinkti kuo daugiau sekėjų, 21 proc. sumažėjo žaidėjų patiklumas dezinformacijai, jiems buvo lengviau atskirti tikras naujienas nuo netikrų.

Kadangi tyrimais buvo įrodyta, kad melas internetinėje erdvėje sklinda greičiau nei tiesa, o demaskuojantys propagandą tekstai pasiekia ne visus jos paveiktus vartotojus, žaidimas veikia tarsi skiepas nuo neteisingos informacijos. Perėjęs žaidimą ir užsitarnavęs visus virtualius melagienų kūrėjo ženklelius, vartotojas tampa atsparesnis ir geriau informuotas, todėl nebėra toks patiklus melagingiems naratyvams tikrame pasaulyje.

Iniciatyvos „Demaskuok“ ekspertai žaidimą kūrė kartu su naujienų portalu „Delfi“. Jame integruotas naršyklės žaidimas – portalo kovos su melagingomis naujienomis tąsa. Žaidimą išbandyti galima paspaudus nuorodą: getbadnews.delfi.lt

Apie „Demaskuok.lt”

„Demaskuok.lt” – iniciatyva, telkianti visuomenės, žiniasklaidos ir valstybės atstovus kovai su netikromis naujienomis, kurios kelia sąmyšį ir mažina pasitikėjimą šalimi. „Demaskuok.lt” iniciatyva sulaukė didžiausios pasaulyje paieškos sistemos „Google” dėmesio ir finansavimo, o taip pat tokių žiniasklaidos gigantų kaip „The Financial Times” ir „Deutsche Welle” dėmesio. Organizacija savo veiklą yra pristačiusi 17 valstybių, tarp jų – Jungtinėse Amerikos Valstijose, Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje, Prancūzijoje, Serbijoje ir kitose.

Autorius: Viktoras Daukšas

Parašykite komentarą