Švietimas

Mokyklų bibliotekininkai telkiasi į pagalbą ugdymui

     Kauno pedagogų kvalifikacijos centras inicijavo Kauno mokyklų bibliotekininkų metodinio būrelio susitikimą virtualioje erdvėje, kurio metu bibliotekininkės papasakojo apie savo veiklą, pagalbą ugdymui karantino metu.

Justinas Marcinkevičius rašė: „Kada nors knygos atėjimas pas žmogų bus prilygintas dieviškosios ugnies pagrobimui – nes kuo gi mes ginamės nuo tamsos ir smurto žvėrių, jei ne knyga, kuo sušildom sugrubusią sielą, kieno, jei ne knygos šviesa mus vedė ir veda pasaulio ir pačių širdies labirintais“.

Bet juk niekas nestovi vietoje ir visiems mums tenka susidurti su vis naujais iššūkiais…

Karantino metu Kauno miesto mokyklų mokiniai skundžiasi dėl padidėjusių mokymosi krūvių, mokymo(si) intensyvumo, nuovargio, užklupusios informacijos įvairovės. Šioje kritinėje situacijoje mokyklos bibliotekininkui tenka misija – palengvinti mokymo(si) procesą mokiniams, darbą mokytojams (neretai ir tėvams), savalaikiai prisidedant prie aktualios informacijos sklaidos. Į šiandieninius ugdymui tenkančius iššūkius mokyklų bibliotekininkai privalėjo reaguoti netgi anksčiau nei pedagogai.

Mokyklų bibliotekininkai aprūpina mokyklą mokymosi  ištekliais – vadovėliais, skaitmeniniais ištekliais, papildoma literatūra. Informacinės pagalbos teikimas – pagelbėti tiems, kam nesiseka surasti informaciją ar prisijungti prie nuotolinio mokymosi platformų, tad mes galime padėti savo kompetencijų ribose. Taigi, šiuo metu mūsų pirmoji užduotis surinkti ir paskelbti bibliotekos ar mokyklos puslapyje, per feisbuko grupes skaitmeninių vadovėlių, grožinės literatūros, audio knygų nuorodas. Dabar nuorodomis dalinasi visi, bet  mes stengiamės jas aiškiai atrinkti, sugrupuoti ir vienoje vietoje pateikti reikalingą informaciją. Kadangi visa veikla keliasi į internetą,  paskelbiame ir saugaus interneto naudojimo nuorodas.

Pagalba mokytojui – padedame mokytojams surasti elektroninėje erdvėje informaciją, galime nuskenuoti, nufotografuoti, nusiųsti mokytojams ir mokiniams. Šiuo metu mokytojai rengia nuotolines pamokas. Sukūrėme Facebook grupę „Bibliotekininkai Kauno mokyklose“, kurioje sugrupuojame pasidalintas nuorodas pagal temas, išsaugome ir kaupiame jas. Maloniai kviečiame joje apsilankyti.

Padedame savo vartotojams atrasti elektroninių išteklių lobynus (www.ibiblioteka.lt , www.epaveldas.lt , www.e-kinas.lt , www.limis.lt , www.vyturys.lt , www.sinemateka.l t, www.lrt.lt/mediateka  ir kt.), atrasti tai, kas galbūt ir buvo primiršta (www.grazitumano.lt ), skatiname domėtis savo krašto istorija (Kauno apskrities viešosios bibliotekos pavyzdys: https://datos.kvb.lt/ ) ar išmokti naujų dalykų (https://www.prisijungusi.lt/savarankiskas-mokymasis/ ).

Skaitymo skatinimas – karantino metu patraukti skaityti yra žymiai lengviau. Galima susigalvoti įvairių būdų, konkursų, viktorinų, garsinio skaitymo, knygų aptarimų. Labai svarbu netgi susirašinėjimas asmeniškai su vienu ar kitu skaitytoju, socialinių ryšių išlaikymas.

Pasakoja bibliotekininkės

*„Ieškojau, kaip galėčiau nudžiuginti mokinius ateinančių Šv. Velykų proga, todėl sugalvojau paskaityti ir įrašyti apie Velykų papročius bei pasaką apie Velykų margutį. O įrašus išsiunčiau pradinių klasių mokytojoms, kurios per Tamo dienyną pasidalijo su vaikais. Ateinančią savaitę jau turiu perskaičius ir įrašiusi dar vieną pasaką. Aišku, įrašai labai jau paprasti. Norėdama nudžiuginti, ne tik pasakų mėgėjus, sumaketavau el. „Karantino laikraštį“, kuriame galima rasti rekomenduojamų knygų, linksmų užduočių mokinams, kurio kopijomis pasidalinau Tamo dienyne.  6 klasės mokiniams pasiūlėme peržiūrėti kiną „Knygnešys“ ir pabūti kino kritikais – aprašyti jį.“

*„Organizuotas skaitymas“ (paruoštukas pdf formatu prisegti)

*„Skaitymo planai“ (paruoštukas pdf formatu prisegti)

*„Legendinis „Vyturys“ atgimsta įsielektrinusiomis plunksnomis!“Nuorodos:

Skaitmeninės knygos  čia:   https://vyturys.lt/kodas/corona

Programinės literatūros sąrašas 1-8 kl. čia:   https://vyturys.lt/knygu-sarasas

 Garso knygos čia:   https://soundcloud.com/vyturys-382449132/sets

*Pateikiau knygų sąrašus kiekvienai klasei atskirai 1-ai, 2-ai ir t.t…iki 8-tos klasės.

*„Renku medžiagą viktorinai ,,Moki žodį, žinai kelią”, skirtą kalbos metams.“

*„Ruošiu viktoriną „Spaudos, kalbos ir knygos dienai“.

*„Ruošiu skaidres apie vaistažoles – habilituotos biologijos mokslų daktarės, vaistininkės, žolininkės Eugenijos Šimkūnaitės metams paminėti.“(PowerPoint)

*„Balandžio 23–19 Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė  – jubiliejinė  – 20-oji, pasitinkanti priminimu – „Saugiai iš namų“  – kuriame filmukus su nuotraukom vaikų su mėgstamiausia knyga“.

*„Siekiant užtikrinti sklandų nuotolinio mokymo(si) procesą gimnazijos mokytojams buvo parengta ir pristatyta elektroninių nuorodų atmintinė. Bendradarbiaujant su leidyklomis (pavyzdžiui, „Baltų lankų“ vadovėliai prisijungimus prie skaitmeninių išteklių pateikė po bendravimo elektroniniu paštu), gimnazijos bendruomenė buvo aprūpinta reikalingais vadovėliais ir mokymosi priemonėmis, kas lėmė pamokoms reikalingos medžiagos prieinamumą.

Nuotolinis mokymasis – nelengvas iššūkis ir naujovė ugdymo procese ne tik mokytojams, tačiau ir mokiniams. Dirbant gimnazijoje su vyresnių (9–12) klasių mokiniais bibliotekininkas šiandien privalo atsiliepti į mokinių poreikius jiems prieinamiausiu būdu: nuolat bendraujama per jaunimui puikiai pažįstamas ir naudojamas programas: Messenger, Viber, Skype. Mokiniui iškilusi problema sprendžiama „čia ir dabar“ – padedant prisijungti prie naujų mokymosi aplinkų, pateikiant nuorodas į programinės grožinės literatūros kūrinius arba, netgi, siunčiant reikalingą medžiagą į asmeninį paštą. Bibliotekininkas šiandien privalo žinoti VISAS mokymosi platformas ir programas, kad galėtų (pagal poreikį) prisidėti, patarti, konsultuoti, siūlyti sprendimus ir mokymosi alternatyvas.“

*„Karantinas turi ir pliusų – jo metu galima atsidėti puikioms knygoms“ – atsivėrusiomis galimybėmis džiaugiasi Nacionalinės bibliotekos bibliotekininkės. Ką knygos duoda žmogui? Ugdo empatiją, padeda geriau pažinti save patį ir, žinoma, plečia akiratį. Kartais biblioterapija gali reikšti individualų rekomenduotos ar paties surastos knygos skaitymą, apmąstymą, knygoje pateiktų užduočių atlikimą – toks yra pagalbos sau knygų skaitymas. O koks įprastas? Skaitymas su pieštuku rankoje kažką pasižymint ar skaitymas pliaže, autobuse? Galų gale, net skaitant nieko neįpareigojančią knygą mūsų psichikoje vyksta įvairūs procesai, ir tai visada padeda mums patiems geriau pažinti save, gyvenimą.

     Šiomis ypatingomis karantino sąlygomis, dalindamosi įvairiomis virtualių turų nuorodomis, mes leidžiame virtualiai pasivaikščioti ten, kur netekdavo būti net tada, kai bibliotekos paradinės durys būdavo svetingai atviros visiems. Nacionalinė biblioteka kviečia iš arčiau pažinti nematomas Nacionalinės bibliotekos erdves ir apsilankyti saugyklose, į kurias patenkama tik turint specialius leidimus. Sužinosite, kiek biblioteka yra sukaupusi leidinių ir kaip juos saugo, kaip užsakytos knygos pasiekia skaitytojus ir pan. Kviečiame drąsiai leistis į pažintinę kelionę!“

Betarpiškas bendravimas ir bendradarbiavimas šiandien yra būtinas sklandžiam ugdymo procesui užtikrinti. Bibliotekininkas – aktyvi šio proceso dalis, dažnai „nematoma“. Būtina suprasti, jog tik įsigilinus į konkrečią mokytojui ar mokiniui kylančią problemą, tarpininkaujant su leidyklomis, naudojant modernias programas, kaupiant reikalingą informaciją ir ja tikslingai dalijantis, komunikuojant su mokiniais jiems patogiose platformose bibliotekininko teikiama pagalba tampa reali, o jo atliekamas darbas – prasmingas ir aktualus šiandienos iššūkių kontekste. Galbūt ne viskas pritaikoma konkrečioje mokykloje, galbūt mokyklų administracija skirs kitokių įpareigojimų mokyklos bibliotekininkei, nuolat atsiras naujų idėjų. Virusas atsitrauks, o tai ką nuveiksim šiuo laikotarpiu, išliks.

 

Kauno mokyklų biblioteka metodinis būrelis

 

 

Parašykite komentarą