Naudinga žinoti

Marinuota mėsa griliui. Kaip išsirinkti, jei taupome laiką ir sveikatą?

Grilio sezonui prasidėjus, marinuotos mėsos pardavimams augant, o laiko skirto marinavimui vis trūkstant, dažnai renkamasi prekybos centruose siūlomus mėsos pusgaminius. Norint, kad būtų ne tik skanu, sveikatai palanku, bet ir nepriaugti papildomų kilogramų, rekomenduojama vadovautis keletu kriterijų. www.sveikataipalankus.lt įkūrėja, maisto technologė Raminta Bogušienė pataria kaip išsirinkti marinuotą mėsą prekybos centruose.

Mėsa įeina į sveikatai palankios mitybos principus, tik su keliomis sąlygomis: pirma, geriausias pasirinkimas ekologiška mėsa marinuota prieskoninėmis žolelėmis (rozmarinu, čiobreliu ir kitais turinčiais daug eterinių aliejų, kurie apsaugo kepimo metu nuo kancerogeninių medžiagų susidarymo), ne su pertekliniu kiekiu druskos ir riebalų, neinjektuota, o sauso marinavimo, antra, svarbu, kad jos vartojimas būtų saikingas ir pagrindą mityboje sudarytų daržovės, o ne mėsa tris kartus per dieną. Nors, statistika rodo, kad mėsos, o ypač marinuotos, suvartojimas šiltuoju metų laiku padidėja, nes prasideda griliaus sezonas. Taigi, kaip išsirinkti marinuotą mėsą, kad per vasarą nepriaugtume papildomų kilogramų ir išsaugotume sveikatą?!

  1. Pirmenybę teikite liesesnei mėsai (vištienai, kalakutienai), arba liesesnėms mėsos dalims (kiaulienos nugarinė, išpjova ir t.t.). Marinuotoje kiaulienos sprandinėje gali būti riebalų daugiau nei 15 proc., marinuotoje šoninėje – net iki 35 proc., o marinuotose vištienos blauzdelėse bus iki 10 proc riebalų. Riebalų mityboje turi būti apie 30 proc., jie suteikia sotumo jausmo, riebaluose tirpių vitaminų, tačiau sočiųjų riebalų mityboje rekomenduojama iki 10 proc., todėl rinkdamiesi mėsą teikime pirmenybę liesesnei ir venkime rafinuotų palmių riebalų. Skaitydami maistinę vertę, teikite pirmenybę tiems marinuotiems mėsos gaminiams, kuriuose pagal sveikatai palankesnių maisto produktų ženklinimo simboliu “Rakto skylutė” kriterijus druskos iki 1 g/100 g, riebalų iki 10 g/100 g, cukrų ne daugiau 3 g/100 g.
  2. Jei perkate marinuotą mėsą su oda, tai po kepimo ją pašalinkite, nevalgykite, tai bus pertekliniai riebalai, kurie dar neretai apskrunda ir apdega. Gerai tai, kad sulaiko skysčius mėsoje, pavyzdžiui, vištienos blauzdelėse, bet ir pertekliniams riebalams neleidžia pasišalinti. Nevalgykite degėsių, tai susidariusios kancerogeninės medžiagos – heterocikliniai aminai. Termometras – būtinas grilio komponentas. Tikrinkite mėsos temperatūrą storiausioje vietoje, ties kaulu, kad įsitikinti, kad ji jau saugi vartoti, kaip pavyzdžiui vištiena. Taip pat, svarbu ir technologiškai, kad mėsa, ypač jautiena, nesigautų sausa, guminė, ji turi būti neperkepama.
  3. Ekologiška mėsa ir sauso marinavimo – visada geriausias pasirinkimas. Šiandien tokios mėsos mūsų rinkoje rasti nėra paprasta, tačiau tikėtina, kad su laiku turėsime geriausią pasirinkimą marinuotos mėsos prekybos vietose. Ekologiškos mėsos privalumas, nes auginta pagal ekologinei gamybai keliamus reikalavimus, naudojamas ekologiškas pašaras, ilgesnės, jei vis gi naudojami antibiotikai, išlaukos, kas tikėtina neišlieka ekologiškoje mėsoje, jei mėsiniai galvijai – tai apskritai žole minta. Toks produktas palankus ne tik žmogui, bet ir gamtai, nes taip pat nenaudojami pašaruose GMO (genetiškai modifikuoti organizmai). Sausas marinavimas bus be išeigos padidinimo, nebus suinjektuota (įšvirkšta marinatas), tokiu atveju, marinuotos sausu būdu mėsos gausime daugiau ir naudingesnės, tačiau iš rinkoje esančių gaminių dauguma yra injektuoti.
  4. Kuo mažiau sudėtinių dalių, tuo tikėtina sveikatai palankesnis pasirinkimas. Atreipkite dėmesį į sudedamųjų dalių kiekį, ar daugiau nei 7 sudedamosios dalys? Tačiau jei perkate iš lentynų, nesupakuotus, nevakumuotus marinuotos mėsos gaminius, tai sudedamųjų dalių sąrašą galite paprašyti pardavėjo, kad jums pateiktų. Kitu atveju nematote nei sudėties, nei maistinės vertės. Turbūt pats blogiausias pasirinkimas marinuota riebi kiauliena mėsa su BBQ padažais, nes valgomas produktas ne tik su daug druskos, bet su ypač daug cukraus. Tokių padažų yra ir atskirai parduodama, o jų sudedamosios dalys prasideda vandeniu arba kukurūzų ar gliukozės sirupais, tikrai ne pomidorų pasta, bei gausu įvairių maisto priedų.
  5. Venkite maisto priedų (konservantų, dažiklių, saldiklių, skonio ir kvapo stipriklių) ir žinoma kitų maisto priedų geriau, kad nebūtų (stabilizatorių, emulsiklių ir pan.), nes visi kiekiai maisto priedų produktuose suvartojamuose per dieną sumuojasi ir jei vienas gamintojas į produktą įdėjo maksimalų kiekį, tai jūs jau gausite perteklių, jei dar su kitu produktu gavote to maisto priedo. Jų kiekis rinkoje saugus tik neperdozavus rekomenduojamos maisto priedų suvartojimo normos per dieną. Svarbu pažymėti, kad gamintojai maisto priedus gali žymėti ne vien E raidėmis, bet galima parašyti maisto priedo grupę ir pavadinimą (pvz. konservantas natrio nitritas) arba maisto priedo grupę ir E numerį (pvz. konservantas E250). Kepimui virš 100 laipsnių temperatūroje, atsisakykite marinuotos mėsos, dešrelių su konservantu natrio nitritu (E250). Kepant mėsos produktus, kurių sudėtyje yra natrio nitrito, jo likučiai reaguoja su aminais ir amino rūgštimis ir sudaro kancerogeninius junginius – nitrozaminus, kurie nepalankūs sveikatai. Atkreipkite dėmesį, kad produkte gali būti maistinės vertės, skonio reguliatoriai pieno filtrato permeatas – tai produktas, gaunamas ultrafiltravimo būdu iš pieno, iš dalies nugriebto pieno ir nugriebto pieno pašalinus pieno riebalus ir baltymus. Taip pat maltodekstrinas randams – angliavandenių mišinys, kurio patys marinuodami tikrai neįdėsime, kuris kaip priedas gerina gaminių tekstūrą, suriša drėgmę, prailgina tinkamumo vartoti laiką. O kur dar gliukozė, fruktozė, dekstrozė – cukraus šaltinis mėsos gaminiuose. Kuo daugiau sudedamųjų dalių ir iš jų maisto priedų, tuo labiau perdirbtas gaminys.

Gaminkite, marinuokite patys iš kokybiškų ekologiškų produktų – sveikata padėkos! Receptus ir platesnę marinuotų gaminių sudedamųjų dalių ir maistinės bei energinės vertės analizę rasite čia: https://sveikataipalankus.lt/marinuota-mesa-griliui-kaip-issirinkti-jei-taupome-laika-ir-sveikata/

Parašykite komentarą