Rockit211013 smallFile 7
Naudinga žinoti Žmonės

Lina Žemaitytė-Kirkman: „Privalome išmokti perkrauti savo skaitmeninę dietą“

Pasaulio sveikatos organizacija  (PSO) „stresą“ pavadino „XXI amžiaus sveikatos epidemija“. Nustatyta, kad stresas yra didelis rizikos veiksnys daugelio sveikatos problemų, įskaitant ir psichikos sveikatos sutrikimus, širdies bei kraujagyslių ligas.

Tačiau daugelis žmonių dažnai nesusimąsto, kad mūsų skaitmeniniai įpročiai stipriai prisideda prie patiriamo streso lygio.

Apie tai, kodėl būtina „skaitmeninė dieta“, kaip jos laikytis bei kaip dažnai „vartoti“ kalbamės su lektore, „OFFline“ programos konsultante, finansinių technologijų ir tvarių inovacijų centro „Rockit“ vadove Lina Žemaitytė – Kirkman.

Technologijos šiuolaikinį žmogų supa nuolat. Ar mokslas, vertindamas jų įtaką stresui, kažkam konkrečiai skiria daugiau dėmesio?

Atsibudę dažnai pirmiausiai pasižiūrime į telefoną ir pradedame dieną su kitų žmonių mintimis ar reikalais. Laikome telefoną šalia, kai dirbame, dėl to dažnai esame pertraukiami ir negalime susikaupti. Tikriname telefonus, kai bendraujame su kitais žmonėmis, o poilsį nuo kompiuterio ekrano darbe ar moksluose keičiame į poilsį kituose, mažesniuose ekranuose –  „aš čia tik greitai pasižiūrėsiu 5 minutes“ dažnai virsta pusvalandžiu nežinia kur pradingusio laiko naršant kelis kartus per dieną. Telefoną nešamės į lovą, kur, užuot miegoję, skaitome – dažnai ne pačias geriausias ir ramybės nuteikiančias žinias. Socialinės platformos leidžia mums nuolatos lyginti savo gyvenimą su kitų žmonių retušuotais gyvenimais ir jaustis nepakankamais ir t.t. Dažnas mūsų visą dieną neturi jokios pertraukos nuo pastovaus informacijos srauto ir prieinamumo – 75 proc. žmonių telefoną nešasi net į WC.

Visuomet turėti po ranka telefoną noras yra toks stiprus, kad mokslininkai net sukūrė pavadinimą nerimui, kurį žmonės patiria, kai juo negali naudotis: „nomophobia“ (no-mobilephone-phobia). Nustatyta, kad nomofobiją patiria apie 70% žmonių.

Nuolatos užimti ekranais, pamirštame, kad esame žmonės ir turime kūną, kuris turi kitų poreikių, nei tik sėdėti prie ekranų. Pavyzdžiui, pagrindinis jų – judėti. 

Bet telefonas yra labai puikus ir naudingas įrankis – jame telpa tiek daug: nuo žemėlapio iki piniginės

Tačiau svarbu prisiminti, kad tai – tik įrankis. Ir kaip mes nuolat nesinešiojame kitų įrankių su savimi (būtų keista jei dailidė eitų miegoti su plaktuku ar pjūklu), taip turėtume leisti sau pailsėti ir nuo skaitmeninių.

Šiandieniniame, nuolatos skubančiame pasaulyje technologijos neabejotinai yra neatsiejama mūsų kasdienio gyvenimo dalis. Jos atnešė mums daug patogumo, nuolatinio ryšio bei pramogų. Tiesa ta, kad kalbėdami apie technologijų naudą, mes dažnai pamirštame ir nuolatinio jų naudojimo kainą – fizinę, psichologinę ir emocinę. Moksliniai tyrimai rodo, kad nuolatinis buvimas prisijungus, prisideda prie chroninio nuovargio, nerimo jausmo ir streso – dažno šiuolaikinės visuomenės palydovo. Todėl labai svarbu skirti laiko iš tiesų atsijungti ir pasikrauti.

Žmonės dažnai nesusieja nuovargio, irzlumo, nemigos, migrenos su savo skaitmeniniais įpročiais. Mano mokymų dalyviai dažnai sako, kad jiems atsivėrė akys ir susisiejo dalykai, kurių anksčiau jie niekada nesusiedavo.

Retas turbūt įsivaizduoja save, sąmoningai ilgam padedantį į šalį telefoną. Juk daugeliui tai būtų tikra kančia

Statistika rodo, kad net 58 proc. žmonių bandė atsikratyti telefono priklausomybės ir sumažinti jo naudojimą, tačiau tik 41 proc. mano, kad tai pavyko. Nes gyvenant technologijų ir nuolatinės skubos bei visko žinojimo amžiuje sumažinti technologijų vartojimą sunku – čia kaip alkoholikui dirbti bare ir būti nuolat gundomam išgerti.

Įvertinant šią situaciją, „Vytautas Mineral SPA“ gimė unikali „OFFline“ programa, prie kurios tobulinimo turėjau galimybę prisidėti. Ji tikrai išskirtinė, nes ne tik suteikia dalyviams šiuolaikinės visuomenės pamirštą prabangą „atsijungti“ ir pailsėti nuo telefono, bet ir suteikia žinių ir patarimų, kaip sveikus skaitmeninius įpročius parsinešti atgal į kasdienybę.

Programa sudaryta taip, kad būtų atkreiptas dėmesys ir pasirūpinta tiek fizine sveikata, nes nuolatinio buvimo ekranuose pasekmės – akių nuovargis, migrenos, prasta laikysena, priekin palinkęs kaklas, tiek ir emocine – tokia kaip miego trūkumas, skaitmeninis perdegimas, stresas, nerimas, irzlumas. Dalyviai gauna net tik procedūras ir užduotis, padedančias ištaisyti netinkamos skaitmeninės dietos pasekmes, bet ir galimybę reflektuoti, įsivertinti savo dabartinius skaitmeninius įpročius bei susidaryti sau tinkantį įpročių planą, kurį galima parsivežti namo tam, kad išlaikyti sveiką balansą tarp skaitmeninio ir analoginio pasaulio.

Kodėl nomofobija progresuoja šiuolaikinėje visuomenėje?

Norime būti apdovanoti. Tokį fenomeną paaiškina biheiviorizmo psichologijoje vartojamas terminas „operantinis sąlygojimas“ – kai būtybė veikia aplinką ir patiria savo veiksmų pasekmes.

Norėdamas tai pagrįsti, šios psichologijos krypties mokslininkas Burrhusas Fredericas Skinneris atliko eksperimentą: į dėžę su įmontuotu pedalu patalpino žiurkę, kuri, bet kada išalkusi, galėjo gauti maisto – tereikėjo paspausti pedalą. Išsiaiškinusi šią sąlygą, išalkusi žiurkė pasukdavo prie jo neveikiama jokių išorės stimulų. Mokslininkas teigė, kad šį elgesio pasikeitimą nulėmė paskatinimas – gaunamas malonumas. Taip

buvo išvestas Naudos dėsnis, kuris skelbia, kad elgesys tampa sisteminis, kai susiduriama su maloniomis jo pasekmėmis.

Tai galima pritaikyti ir naršymui telefone: jeigu tai, ką darome, mums teikia pasitenkinimo ir leidžia gerai jaustis, norime tai daryti vis dažniau. Atsitiktiniai, nereguliarūs paskatinimai, tarkim – žinutė socialiniuose tinkluose ar sudominusi nuotrauka, yra pagrindinis veiksnys, nulemiantis mūsų priklausomybę nuo technologijų – šio malonaus „siurprizo“ paieška ir skatina mus nuolatos baksnoti į telefono ar planšetės ekraną.

Kas žmones motyvuoja kelias dienas praleisti be kompiuterių ir telefonų?

Programos „skanėstas“ – daug daugiau procedūrų nei įprastai gaunama užsisakant poilsio savaitgalį SPA namuose. Atvykę į Birštoną, „OFFline“ dalyviai savo telefoną bei kitas ryšio priemones palieka registratūroje. Jos visą viešnagės laikotarpį yra saugomos seife.

Žinoma, esant skubiam bei neatidėliotinam reikalui, suteikiama galimybė paskambinti, tačiau už kiekvieną kartą, kai naudojamasi telefonu, išbraukiama viena procedūra iš programos sąrašo, o joje numatyta tikrai nemažai veiklų, kad laiko galvoti apie telefoną ir socialinius tinklus neliktų – nuo įvairių masažų, pirčių malonumų, mankštų salėje ir baseine iki poilsio „kosminėje“ bibliotekoje ar specialiame atsipalaidavimo kambaryje su puodeliu arbatos.

Be to, dalyvių laukia ne tik nauja patirtis – pusryčiai ir vakarienės be telefono, tačiau ir kelios mineralais pripildytos SPA procedūros dovanų.

Kadangi norima svečių dėmesį atitraukti nuo telefono ir socialinių tinklų, rekomenduojama šią programą rinktis su šeima, kad būtų galima praleisti daugiau kokybiško laiko drauge. Šeimoms yra numatyta įvairiausių pramogų, o tėvams – galimybė vaikus palikti su aukle ir dviese ištrūkti pasimėgauti SPA procedūromis ar tiesiog pabūti pirčių ir baseinų zonoje. Vaikams taip pat yra pritaikytas baseinas, įrengtas žaidimų kambarys, yra vaikiškų knygų, dviračių, paspirtukų, lauko žaidimų aikštelė.

Tokia detoksikacija reikalinga visiems, nes nuo telefono esame priklausomi visomis formomis, ne tik naršymu internete: telefone įdiegtas žadintuvas, kalendorius, orų prognozės. Net apsirengti nebegalime be telefono.

Programa gausi įžvalgų ir patarimų. Gal galite keliais pasidalinti?

Gerai. Tuomet atsakykite sau į klausimą – ar jūs pakankamai kvėpuojate? Jis greičiausiai daugeliui skamba keistai. Tačiau mokslininkai identifikavo, kad dauguma žmonių (apie 80 proc.), atsakinėdami į elektroninius laiškus, žinutes ar užsiimdami kita veikla ekranuose, nesąmoningai sulaiko kvėpavimą arba kvėpuoja paviršutiniškai. Toks paviršinis kvėpavimas sukelia deguonies trūkumą, kuris ne tik didina streso lygį, bet ir daro neigiamą įtaką mūsų emocinei savijautai, gebėjimui efektyviai dirbti ir net imunitetui.

Todėl, mainais į registratūroje paliktus ekranus, „OFFline“ programa dovanoja deguonies terapijos seansą – 20 minučių procedūra prilygsta 4 valandoms pasivaikščiojimo miške.

Kvėpavimo praktikas įmanoma pritaikyti ir savo kasdienybėje. Tiesiog, atsakydami į elektroninį laišką ar žinutes, trumpam stabtelėkite ir pastebėkite, kas vyksta jūsų kūne. Kaip jūs sėdite? Ar jūsų kvėpavimas negilus? Ar jaučiatės įsitempę? Ir tuomet išbandykite „4-7-8”kvėpavimo metodą:  įkvėpkite per nosį skaičiuodami iki 4; sulaikykite kvėpavimą, kol suskaičiuosite iki 7 ir tuomet iškvėpkite pro burną su atodūsiu skaičiuodami iki 8. Pakartokite tai bent keturis kartus ir pajuskite atsipalaiduojantį kūną.

Kaip dažnai reikėtų laikytis „skaitmeninės dietos“?

Prisipažinkime, kad dažnai pagalvojame apie pokyčius, norą pabūti „be ryšio“ bent dieną, tačiau pritrūksta motyvacijos ar drąsos žengti šį žingsnį.

Jei palyginti su dieta: turbūt būtų mažai vertės iš vieno detoksikacijos ar sveikos mitybos savaitgalio, jei grįžę namo ir toliau valgytume nesveikai ir per daug. Bet jei programa padėtų atkreipti dėmesį į sveikus įpročius ir duotų patarimų, ką keisti kasdienybėje, kad dieta taptų sveikesnė – toks savaitgalis neabejotinai daug naudingesnis. „OFFline“ programa ir suteikia šią galimybę: perkrauti savo skaitmeninę dietą.

Kaip dažnai reikėtų jos laikytis? Skaitmeninės detoksikacijos savaitgalių dažnis priklauso nuo asmeninių pageidavimų ir poreikių. Pvz., knygos „Kaip išsiskirti su savo telefonu“ autorė Catherine Price kartu su šeima „atsijungia” kiekvieną šeštadienį. Tačiau įprastai rekomenduojama skaitmeninį detoksikacijos savaitgalį atlikti bent kartą per mėnesį, o jei tai neįmanoma – nors kartą į ketvirtį. Tokie atsijungimai nuo internetinio pasaulio leidžia skirti dėmesio kitiems gyvenimo aspektams: tokiems, kaip asmeniniai santykiai, fizinis aktyvumas, sąmoningumas.

Svarbu klausytis savo kūno ir emocinės būsenos bei teikti pirmenybę savęs priežiūrai ir pusiausvyrai visose gyvenimo srityse. Skaitmeninės dietos perkrovimas būtent tai ir leidžia padaryti.

Parašykite komentarą