Karscio poveikis sveikatai ka reikia zinoti kiekvienam. Vaisai ir darzoves
Naudinga žinoti

Daržovės ir vaisiai nėra besąlygiškas gėris mityboje

Daugelis manome, kad sodo ir daržo gėrybių sezonui galioja principas „kuo daugiau, tuo geriau“, bet medikai perspėja, kad ir čia reikalingas saikas.

Pamirštamas saikas

LSMU Kauno ligoninės gastroenterologas Benas Sakalauskas sako, kad didžiausia klaida, kurios pasekme tampa virškinimo trakto veiklos sutrikimai, yra saiko nebuvimas. „Stengiamės atsigriebti už visus metus ir kaip reikiant pasimėgauti šviežiomis sodo ir daržo gėrybėmis. Pasaulinė sveikatos organizacijos rekomenduojamą 400 g normą viršijame kelis kartus, dideliais kiekiais valgydami braškes ar trešnes ir įsivaizduodami, kad savo organizmui darome gerą darbą, prisotiname jį vitaminais. Bet iš tiesų tokiu būdu gauname labai daug angliavandenių ir cukraus. Nesaikingas suvartotų vaisių kiekis gali sukelti rūpesčių“, – perspėja B. Sakalauskas.

PSO rekomendacijose nurodoma, kad turime suvalgyti apie 200 g šviežių vaisių ir uogų bei atitinkamai panašų kiekį daržovių. 200 g – tai apytikriai trys stambesni persikai arba pora puodelio dydžio uogų porcijų. Tačiau B. Sakalauskas pastebi, kad vasarą mes nelinkę laikytis šių rekomendacijų – turint namuose daug uogų ar vaisių, išsibalansuoja mitybos režimas ir visa diena virsta nuolatiniu užkandžiavimu.

Perteklius sutrikdo virškinimo procesus

Nuolatinis angliavandenių vartojimas yra dažniausia problema, sukelianti virškinimo trakto sutrikimus, pasireiškiančius pilvo pūtimu, tuštinimosi pokyčiais, sunkumo, nevirškinimo jausmu, dispepsijos simptomais (vidurinės pilvo dalies skausmas ar diskomfortas, dažniausiai pasireiškiantis dėl blogo virškinimo).

„Geriausias vaistas – nepersivalgyti, – pabrėžia B. Sakalauskas, – bet jei jau taip nutiko, kad suvartojome smarkiai per daug uogų-vaisių ir dėl to pasireiškė nemalonūs pojūčiai, reikėtų tiesiog leisti virškinimo traktui susidoroti su šia problema ir grįžti prie subalansuotos mitybos.“

Pilvo pūtimas ir raižymas, sunkumo jausmas skrandžio srityje, tuštinimo sutrikimai, leidus virškinamajam traktui pailsėti, vartojant pakankamai skysčių, apribojus suvartojamų angliavandenių, ypač termiškai neapdorotų vaisių ir daržovių, kiekį, turėtų praeiti per 5–12 val.

Vasara palanki virusams

Dėl ne itin stipraus, trumpalaikio pilvo skausmo į gydytojus paprastai nesikreipiama. Daugeliu atvejų pavartojus namų vaistinėlėje turimų preparatų, kaip aktyvuotos anglies ir pan., su laikinu negalavimu nesunkiai susidorojama.

Vis dėlto gali būti ir taip, kad prasidėjo virusinė ar net ir bakterinė virškinamojo trakto infekcija, kurių plitimui vasara yra palankus metas.

„Jei pilvo skausmas stiprus ir jis nesilpnėja, jei jo neveikia įprasti namuose turimi medikamentai, jeigu atsiranda ir kitų simptomų, reikėtų kreiptis į šeimos gydytoją, o kai kuriais atvejais netgi į ligoninės priėmimo skubios pagalbos skyrių“, – teigia B. Sakalauskas.

Stiprus, tarsi diržu juosiantis skausmas viršutinėje pilvo dalyje, lydimas pykinimo, vėmimo ir žagsulio, pilvo pūtimo, prakaito pylimo, bendro silpnumo, karščiavimo, kartais – pasirodančių kraujosruvų, gali būti ūmaus kasos uždegimo signalas. Tai pavojinga. Tokiu atveju įvertinus savo būklę, skausmo ir kitų simptomų intensyvumą bei trukmę, reikėtų vykti į ligoninę.

Parašykite komentarą