Kultūra

Vienas menininkas – du veidai: Vytautas Tomaševičius ir Žmonos galerija Pažaislyje

 

Per visą savo kaip menininko karjerą vis nerasdavęs progos prisistatyti laikinosios sostinės publikai, lapkričio 22 d. Vytautas Tomaševičius kauniečiams pasirodys iškart dviejuose amplua. Skirtingus kūrybos etapus atspindinčioms parodoms vilnietis tapytojas pasirinko Pažaislyje veikiantį unikalų svetingumo kompleksą „Monte Pacis“.

„Dichotomija“, – taip sutuoktinio parodų Kaune koncepciją apibūdina Skaidrė Vainikauskaitė-Tomaševičienė. Šiuo graikiškų žodžių junginiu nusakomas kokios nors visumos padalijimas į dvi priešingas dalis.

Pats barokinis Pažaislio bažnyčios ir vienuolyno ansamblis iš principo yra labai simetriškas ir jam tiesiogiai taikyti dichotomijos sąvokos negalima, tačiau būtent savitas architektūrinis jo planas leidžia V. Tomaševičiaus kūrybą eksponuoti tarsi dvi atskiras to paties medžio šakas.

Kairiajame fligelyje, kuriame įsikūręs restoranas, žiūrovą pasitiks „Pašnekesiai wirtuvėje“ – naujausia Vytauto personalinė paroda, sulaukusi publikos ir kritikų pagyrų. Ją rugsėjo ir spalio mėnesiais jau matė Vilniaus ir Klaipėdos meno mylėtojai. Pagrindinė šios parodos tema – kasdieniai pašnekesiai, gimstantys žvelgiant pro autoriaus gimtojo Lazdynų mikrorajono, kadaise laikyto itin prestižine vieta gyventi, daugiabučio langą.

Vytautas auga vis didesnis ir įdomesnis. (© DELFI)

Jubiliejinė XX Vytauto Tomaševičiaus paroda „Pašnekesiai wirtuvėje“ žymi beveik stulbinantį pokytį menininko biografijoje. Autorius staiga ne tik tapo pilnateisiu šiuolaikinio meno lygos žaidėju, bet ir taikosi aplenkti ne vieną jau senokai ten besikaunantį. (© 7meno dienos)

Autoriniu skaitmeninio impresionizmo stiliumi kuriami pasakojimai išsaugo V. Tomaševičiui būdingas drąsias spalvas, konkrečias, apčiuopiamas formas ir detales, tačiau šį kartą autoriui vien tapybos maža: ją papildo „Kvapų namų“ sukurtas Naujojo Vilniaus kvapas ir žiniasklaidos bei literatūros tekstų ištraukos.

Pavyzdžiui, viena jų pasakoja apie kaunietę, 2002 metais loterijoje laimėjusią prašmatnų automobilį „Ferrari“. Tekstą lydintis paveikslas vaizduoja autoriaus vaikystės krepšinio aikštelę – savotišką šių dienų šventorių – su išsižergusiu pavykusio gyvenimo simboliu ferariu, kurio masyvus juodas siluetas užgožia nemažą dalį kūrinio erdvės.

„Ateina laikas, kai pradedi sakyti tai, ką galvoji“, – sprendimą nuo lengvai atpažįstamo dekoratyvaus stiliaus pereiti prie socialinės kritikos prisotintų nūdienos apmąstymų grindžia pats autorius. „Sakyčiau, ši paroda labai asmeniška: tiek dėl viename iš paveikslų šviečiančios W raidės, tiek dėl išėjimo, išvietinimo temos“, – prisipažįsta vidurinei lietuvių kūrėjų kartai atstovaujantis menininkas, turintis lenkiško kraujo. Tiesa, pabrėžia savo darbais jokiu būdu nesiekiantis idealizuoti praeities, tik kviečiantis ją apmąstyti iš dabarties pozicijų.

Dešinėje svetingumo komplekso pusėje žiūrovas išvys V. Tomaševičiaus darbus iš ankstesnio, itin dekoratyvaus, psichologizmais persmelkto kūrybos etapo. Juos pristatys Žmonos galerija – autoriaus sutuoktinės, komunikacijos specialistės S. Vainikauskaitės-Tomaševičienės specialiai Vyro darbams sukurta virtuali erdvė, kurioje šeimininkauja ironiškas paikos Žmonos personažas. Šie kūriniai puoš erdvę, vedančią į puošniausią „Monte Pacis“ Fundatorių salę.

„Žmona stengiasi ŽMOniškai kalbėti tiek apie Vyro kuriamą meną, tiek apie šiuolaikinius meno reiškinius apskritai. Be to, kadangi gyvenamosios aplinkos jaukumu rūpinasi būtent žmonos, Žmona padeda joms namuose prisijaukinti profesionalių menininkų kūrinius“, – monogalerijos idėją glaustai pristato įkūrėja.

Istorikės ir žurnalistės išsilavinimą turinti Žmona, kalbėdama apie Vyro kuriamą meną, kategoriškai vengia įmantrių išvedžiojimų ar sudėtingų aiškinimų. Vyro parodose ji rengia specialias pažintines ekskursijas, kuriose apjungia per 25-erius kūrybinio darbo metus įgytas profesines patirtis. Istorinės įžvalgos, keisti sovietmečio nutikimai, tik jiedviem su Vyru žinomos kiekvieno kūrinio atsiradimo aplinkybės kuria šmaikštų, o drauge žiniomis praturtinantį pasakojimą, kurį žiūrovai atsisveikindami įvertina plojimais.

„Vienas iš tūkstančių meno apibrėžimų sako, kad menas yra menininko per save perkošta realybė. Būtent – per save, net jei kurtum galvodamas apie kitą, – neslepia parodos autorius V. Tomaševičius. – Todėl jeigu viską darai labai nuoširdžiai, žmonės tavo darbuose atpažįsta dalį savęs. Nes sąžiningas menas yra paveikus. Rasis, kas žvelgdamas į mano darbus atpažins tą atsisveikinimo, išėjimo, permainų nuotaiką ir pasijus truputį panašiai kaip aš.“

Kviečiame į vilniečio menininko Vytauto Tomaševičiaus personalinės parodos „Pašnekesiai wirtuvėje“ atidarymą ir Žmonos galerijos organizuojamą edukacinę ekskursiją, kurie vyks lapkričio 22 d., ketvirtadienį, 18–19.30 val., Pažaislio svetingumo komplekse „Monte Pacis“.

Paroda veiks iki 2019 m. sausio 10 d., ketvirtadienio (imtinai).

Parašykite komentarą