Sportas

Ralio krosas atranda kelią į lietuvių širdis

Turbūt visi autosporto gerbėjai pritartų vieningai, kad Lietuvoje kiekvienais metais labiausiai laukiamas ir įdomiausias automobilių sporto renginys yra Dakaro ralis. Sausio mėnesį ten dalyvaujančių lietuvių pasiekimus stebi ir seka didžioji Lietuvos dalis. Tarp jų rastume nemažai ir tokių, kurie apie automobilių sportą nelabai ką teišmano. Tačiau šiais metais lietuvio Roko Baciuškos laimėtas Europos čempiono titulas bei lenktynininko Ernesto Staponkaus pristatyta naujoji ralio kroso komanda su ambicingais tikslais teikia vilčių, kad dar viena autosporto disciplina – ralio krosas – gali rasti kelią į lietuvių širdis. Juk lietuviškoje komandoje automobilį testuoja pati Dakaro ralio žvaigždė – Nasseras Al-Attiyah.

Beisruošiant naujam 2019 metų sezonui – 6-ajam Pasaulio ralio kroso čempionatui, apie šios sporto šakos populiarumą, „ESmotorsport – BRGroup“ komandos perspektyvas pasidalino Pasaulio ralio kroso čempionato (WRX) direktorius dr. Paul‘as Bellamy.

Ralio kroso pokyčiai – pasikeitus organizatoriams

Ralio krosas visą laiką buvo įdomios, tačiau platesnio susidomėjimo pasaulyje neturinčios lenktynės.

Kitomis spalvomis ralio krosas pasaulyje sužibėjo, kai varžybų organizavimo vadžias perėmė media, sporto, mados ir kitų renginių organizatorė, reklamos milžinė IMG kompanija iš Didžiosios Britanijos. Kompanijai nuo 2014 metų buvo patikėta organizuoti šios automobilių sporto šakos Pasaulio čempionatą. Kartu su Formule 1, Pasaulio ralio čempionatu (WRC) bei Pasaulio žiedinių ilgų distancijų lenktynių čempionatu (WEC), Pasaulio ralio kroso čempionatas (WRX) yra vienas iš vos keturių automobilių sporto čempionatų, kuris gali pasigirti oficialiu Pasaulio čempionato statusu.

Nuo to laiko ralio kroso čempionatai tapo įdomesni ir patrauklesni ne tik dalyviams, bet ir patiems žiūrovams, o organizatoriai pritraukė pasaulinio lygio sportininkus ir gamyklines komandas. Tokios žinomos pavardės kaip Sebastian‘as Loeb‘as, Petter‘is Solberg‘as, Ken‘as Block‘as ir kt. į ralio kroso lenktynes pritraukė dešimtis tūkstančių gerbėjų. Vidutiniškai į šias lenktynes Europos etapuose susirenka po 50 000 gerbėjų.

Pats IMG kompanijos viceprezidentas dr. Paul Bellamy atviravo, kad ralio krosas į jų akiratį pateko ne šiaip sau. Iki tol kompanija turėjo labai sėkmingą projektą su Tarptautine motociklų sporto federacija (FIM) organizuojant Speedway pasaulio čempionatą, tad matydami ralio kroso augimo perspektyvas, nusprendė į savo rankas paimti dar vieną sporto renginį ir jį paversti sėkmingu.

„Mes visada žvalgomės naujų galimybių. Mūsų startas su ralio krosu prasidėjo dar 2013 metais. IMG tais metais Europos ralio kroso čempionato seriją pradėjo transliuoti tiesiogiai, anksčiau to nebuvo daroma. O po metų, 2014 metais Europos ralio kroso serija gavo naują statusą – Pasaulio ralio kroso čempionato vardą ir tapo vienu iš 5 Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) pasaulio čempionatų, kuris yra transliuojamas tiesiogiai“, – apie WRX atsiradimą IMG kompanijoje pasakojo P. Bellamy.

Prie sėkmingo šio čempionato augimo prisidėjo ne tik mestos didelės pajėgos į šio renginio reklamą, tiesiogines transliacijas, bet populiarimui įtaką padarė ir išsiplėtusi čempionato geografija. 2018 metais WRX kalendoriuje atsirado JAV ir Pietų Afrikos etapai, kitais metais pirmos lenktynės bus surengtos Jungtiniuose Arabų Emyratuose.

Ralio kroso populiarumas pasaulyje auga kaip ant mielių

Jei lietuvių širdyse ši sporto disciplina dar turi atrasti savo vietą, tai pasaulyje ji itin sparčiai populiarėja ir jau dabar įvardijama kaip sparčiausiai populiarėjanti techninė sporto šaka pasaulyje. Per paskutinius dvejus metus šois sporto šakos fanų skaičius itin sparčiai auga, o aktyvumas socialiniuose tinkluose jau lenkia net tokius automobilių sporto grandus kaip Formulę 1 ar Pasaulio ralio čempionatą (WRC).

Pasaulio ralio kroso čempionato (WRX) direktorius dr. Paul‘as Bellamy, žiūrėdamas į statistinius duomenis, net neabejoja, kad ralio krosas pasieks ne tik užkietėjusius ralio kroso gerbėjus, bet ir jaunimą, kuriems yra artimi festivalių pobūdžio renginiai – būtent į tokio tipo renginius ir orientuojasi organizatoriai: kartu su lenktynėmis daugelyje etapų vyksta kelias dienas trunkantys koncertai ir įvairūs šou, o daugelis žiūrovų gyvena šalia trasos esančiuose palapinių miesteliuose.

„Mūsų čempionatas yra vienas iš 4 FIA organizuojamų Pasaulio čempionatų ir mes manome, kad WRX gali eiti į netradicines autosporto rinkas. Per pastaruosius dvejus metus čempionato kalendoriuje atsirado Pietų Afrikos ir JAV etapai, taip pat šių metų naujovė – Abu Dabio ir Belgijos etapai, vykstantys Formulės 1 trasose. Pastarasis etapas vyks garsiajame „Spa-Francorchamps“ žiede“, – apie Pasaulio ralio kroso čempionato išskirtinumą dėstė P. Bellamy.

Jo teigimu, ralio kroso fanai yra daug jaunesni lyginant su tradiciniais autosporto renginių fanais.

„Mūsų renginiai yra patrauklūs visiškai kitai auditorijai, lyginant su tradiciniais, populiariais autosporto renginių fanais. Mus renkasi tie, kurie mėgsta tiesiog sportinius renginius su labai daug gero veiksmo. Be to, mūsų festivalio pobūdžio ralio kroso etapai yra patrauklūs ne tik ralio kroso ištikimiems gerbėjams, bet ir auditorijai, besidominančiai muzika, gatvės maistu ar e-sportu“, – sakė P. Bellamy.

Ir iš tiesų stebint tiesioginių transliacijų augimo šuolį – net 22 proc. populiaresnės 2018 metais, lyginant su 2017-aisiais, norisi tikėti, kad ši sporto šaka nepaliks abejingų ir Lietuvos autosporto fanų.

Privačioms komandoms sudarytos sąlygos konkuruoti su gamyklinėmis komandomis

Augant šios sporto šakos populiarumui, natūralu, kad čempionatuose atsirado stiprių žaidėjų. Dideles pajėgas metė ne tik gamyklinės komandos, bet atsirado ir pavienių, privačių komandų su stipriais lenktynininkais, lyderiais.

„Iš tiesų pastarieji metai parodė, kad ralio kroso čempionatas tapo labai konkurencingas ir tarp pačių dalyvių. Juose dalyvauja ne tik stiprios gamyklinės komandos, bet dalyvių tarpe galime išvysti ir privačias komandas, kurios kartais yra net aukščiau už tas pačias gamyklines komandas. Pavyzdžiui, Niclas Gronhölm, atstovaujantis „GRX Taneco” komandai, turėjo stulbinantį sezoną ir GCK komanda, jau pirmąjį savo sezoną viename etape sugebėjo patekti ant podiumo”, – sakė P. Bellamy.

Dr. Paul Bellamy tvirtai atmeta bet kokius teiginius, kad ralio krose dominuoja vien tik gamyklinės komandos. Jo nuomone, čempionato olimpe gali įsitvirtinti net ir privati komanda, juolab, kad organizatoriai eterio ar savo komunikacijos kanaluose dėmesį rodo ne tik gamyklinėms komandoms ir jų atstovams.

„Mes dirbame taip, kad visos komandos būtų matomos čempionato rėmuose. Ar tai būtų spaudos konferencija, ar televizijos laidos, ar socialinės žiniasklaidos komunikacija, ar kiti media kanalai. Sudarome visas galimybes bet kuriai komandai įsitvirtinti ralio kroso čempionate ir atrasti savų gerbėjų ratą“, – sakė čempionato direktorius. – Taip pat reikėtų nepamiršti, kad pats ralio kroso čempionato formatas nenuspėjamas – trumpas ir aštrus, dėl to daugybė komandų gali pretenduoti į čempionato laimėtojus ir jie dažniausiai paaiškėja tik paskutiniuose čempionato etapuose. Beje, Jūsų „ESmotorsport-BRGroup“ komanda taip pat turi visas galimybes būti ralio kroso čempionato olimpe. Jūsų gerbėjai iš Lietuvos turėtų didžiuotis, kad turi tokią komandą. Lauksime Jūsų fanų įsitraukimo ne tik internete, bet ir pačiuose renginiuose ateinantį sezoną“.

Ralio kroso ateitis – elektra varomi sportiniai bolidai

Visgi nepaisant didelės konkurencijos dalyvių tarpe, matosi ir kiek kitokia tendencija. Pavyzdžiui, tokios gamyklinės komandos kaip „Audi“, „Ford“, „Peugeot“, prabilo apie pasitraukimą iš čempionato. Tačiau čempionato direktorius dr. Paul Bellamy skuba raminti, kad nors gamyklinės komandos prakalbo apie pasitraukimus, visgi jos nors ir netiesiogiai, bet vienokia ar kitokia forma dalyvauja čempionate, jis įsitikinęs, kad dalyvaus ir ateityje.

„Gamyklinės komandos yra labai suinteresuotos mūsų planais. Tą įrodė ir šių metų etapas Silverstone, kur kaip renginio rėmėjos dalyvavo VW, Renault ir Jaguar, lenktynių metu rengė savo šou, bandomuosius važiavimus ir pan. Bet ralio kroso ateitis yra elektromobiliai. Nuo 2021 metų atsirandanti nauja klasė bus patraukli ne tik gamintojams, bet tikiu, ir žiūrovams. Manome, kad tai dar labiau prisidės prie čempionato populiarumo ir padės įsitvirtinti tarp pirmaujančių autosporto renginių pasaulyje savo įdomumu, išskirtinumu ir populiarumu“, – kalbėjo Paul‘as Bellamy.

Parašykite komentarą