Kultūra Žmonės

Kaune – meninis sprendimas: “Ferrari” ant Pažaislio sienos ir Naujojo Vilniaus kvapas

Per visą savo kaip menininko karjerą vis nerasdavęs progos prisistatyti laikinosios sostinės publikai, lapkričio 22 d. Vytautas Tomaševičius kauniečiams pasirodė iškart dviejuose amplua. Skirtingus kūrybos etapus atspindinčioms parodoms eksponuoti vilnietis tapytojas pasirinko Pažaislyje veikiantį unikalų svetingumo kompleksą „Monte Pacis“, praneša zmones.lt.

Kairiajame pastato fligelyje, kuriame įsikūręs restoranas, žiūrovą pasitiko „Pašnekesiai wirtuvėje“ – naujausia autoriaus personalinė paroda, sulaukusi publikos ir kritikų pagyrų. Pagrindinė šios parodos tema – kasdieniai pašnekesiai, gimstantys žvelgiant pro autoriaus gimtojo Lazdynų mikrorajono, kadaise laikyto itin prestižine vieta gyventi, daugiabučio langą.

„Žvilgsnis pro langą iš tiesų ne tik padiktuoja daugybę temų kūrėjams, bet ir tampa iššūkiu, šiuolaikinio pasaulio atspindžiu. Tiesa, tarp daugybės dalykų, regimų gyvenamojo mikrorajono kieme, vienas akcentas yra labai ryškus“, – taip sutuoktinio parodos Kaune koncepciją apibūdina Skaidrė Vainikauskaitė-Tomaševičienė.

Anot jos, autorius negalėjo neužfiksuoti aštrios nūdienos tendencijos – automobilių pertekliaus gatvėse, aikštelėse ir net tose erdvėse, kuriose jų palikti negalima. Transporto priemonės, S. Vainikauskaitės – Tomaševičienės teigimu, dabar yra dažna autoriaus kūrybos tema, galinti vienu metu nagrinėti itin skirtingas temas – ekologijos, troškimo būti pripažintu, siekiamybės pabrėžti savo socialinį statusą, adaptavimąsi.

Pavyzdžiui, viena iš autoriaus kūryboje „pasakojamų“ istorijų yra apie kaunietę, 2002 metais loterijoje laimėjusią prašmatnų automobilį „Ferrari“. Tekstą lydintis paveikslas vaizduoja V. Tomaševičiaus vaikystės krepšinio aikštelę – savotišką šių dienų šventorių – su išsižergusiu pavykusio gyvenimo simboliu ferariu, kurio masyvus juodas siluetas užgožia nemažą dalį kūrinio erdvės.

„Tai realus nutikimas, kuomet, ypatingą mašiną laimėjusi moteris iš pradžių netvėrė džiaugsmu, o vėliau sužinojo apie „dovanos“ subtilybes – transporto priemonės aptarnavimas per mėnesį siekė apie 1500 eurų, ji būtinai privalo reguliariai „pasivaikščioti“ vidutiniškai 160 km/h greičiu… Laimėtoja „ferarį“ pardavė tarsi primindama visiems, kad mašina iš tiesų savotiškai mus apibūdina – socialinį statusą, pomėgius, troškimus“, – sakė pašnekovė.

Anot jos, autoriniu skaitmeninio impresionizmo stiliumi kuriami pasakojimai išsaugo V. Tomaševičiui būdingas drąsias spalvas, konkrečias, apčiuopiamas formas ir detales, tačiau šį kartą autoriui vien tapybos maža: ją papildo „Kvapų namų“ sukurtas Naujojo Vilniaus kvapas ir žiniasklaidos bei literatūros tekstų ištraukos.

„Ateina laikas, kai pradedi sakyti tai, ką galvoji“, – sprendimą nuo lengvai atpažįstamo dekoratyvaus stiliaus pereiti prie socialinės kritikos prisotintų nūdienos apmąstymų grindžia pats autorius, – Sakyčiau, ši paroda labai asmeniška: tiek dėl viename iš paveikslų šviečiančios W raidės, tiek dėl išėjimo, išvietinimo temos“.

Dešinėje svetingumo komplekso pusėje, vedančioje į puošniausią „Monte Pacis“ Fundatorių salę, žiūrovai gali išvysti V. Tomaševičiaus darbus iš ankstesnio, itin dekoratyvaus kūrybos etapo. Jie pristatomis vadinamojoje „Žmonos galerijoje“.

  1. Vainikauskaitė – Tomaševičienė atvira – virtuali galerija pradėjo egzistuoti prieš maždaug pusantrų metų, kuomet tik susituokusi pora bendrame būste ėmė daryti remontą ir įvairiose jo, kūrybinių dirbtuvių bei kitose erdvėse rado „paslėptų“ darbų iš ankstesnių autoriaus parodų.

„Jų kaip atskiros ekspozicijos nebuvo galima pristatyti, nes skirtingi kūrybos etapai, žanrai, stiliai darbų nebejungė į visumą. Taip gimė mintis apie „Žmonos galeriją“, kur visko tarpusavyje derinti nė nebereikėjo“, – sakė pašnekovė.

Paroda Pažaislio svetingumo komplekse „Monte Pacis“ veiks iki 2019 m. sausio 10 d., ketvirtadienio (imtinai).

Parašykite komentarą